o focení, jednoduše

Texty na webech fotografů jsou v katastrofálním stavu!

jak psát texty na web

Fotografové se na svých webech soustředí na kvalitní fotografie (i když, ruku na srdce, jen někteří). Většina z nich však zapomíná na text. Ten je ale zrovna tak důležitý, jako fotky. Proč?

Proč jsou texty na webech fotografů stejně důležité jako fotky?

Existují dva typy lidí. Jedni jsou aktivisté, ti vybírají emočně a pravda, jejich rozhodnutí mohou ovlivnit fotografie. Pak jsou ale pragmatici a ti chtějí fakta. Argumenty, proč se mají rozhodnout právě pro Vás. Budou je zajímat především texty.

Ano, jen málokdo je ryzí aktivista či pragmatik. Většinou jsme mixem a jeden přístup v nás lehce převažuje. Buď dáme více na fotky, nebo více na texty, ale zajímá nás i to druhé. O to hůř. Protože tím pádem působí texty téměř na všechny. Pro pragmatiky hrají rozhodující roli, pro aktivisty doplňkovou.

Fotografové jsou banda egocentriků

Těžko házet všechny fotografy do jednoho pytle. Udělejte si ale nyní sami svůj malý průzkum. Vážně! Napište si do vyhledávače fotograf + město (kameramani klidně kameraman), v kterém bydlíte. Nebo třeba město z druhé strany republiky, to je jedno. 🙂

Vyhledávač Vám vyhodí spoustu odkazů na nejrůznější fotografy. Otevřete si jejich webové stránky a začtěte se do textů, které tam mají. Zkuste jich třeba deset. A stačí se zaměřit na jejich home page.

Na papíře si připravte dva sloupečky a dělejte si čárky. Do jednoho dělejte čárky těch fotografů, kteří píší o sobě. Do druhé dělejte čárky těch fotografů, kteří píší o potřebách zákazníka, o tom, co konkrétně může zákazník spoluprací s nimi získat. A napište mi dolu do diskuze, jak Vám to vyšlo. Mně 10:0!

Jak poznáte, zda fotograf píše o sobě nebo o zákazníkovi?

Je to jednoduché. 🙂 Pozorujte, v jaké osobě píše. Jde o první osobu jednotného či množného čísla? Pak o sobě. Často potkáte slova jako já, my, naše atp.

Nebo píše v druhé osobě množného čísla? Pak jisto jistě píše o potřebách zákazníka. A vlastně můžete dát na celkový dojem z textu.

Příklad, jak fotografové píší o o sobě:

Poskytujeme kompletní služby v oblasti fotografování. Jsme schopni nabídnout produktovou fotografii, fotografie budov a jejich interiérů, letecké záběry, virtuální prohlídky ….

nebo

Kromě svých odborných znalostí, zkušeností a kvalitní techniky nabízíme také individuální přístup. S maximální zodpovědností přistupujeme ke všem vašim požadavkům a přáním, abychom zaznamenali to podstatné ve vašem osobním i společenském životě.

A jak by měl text vypadat, aby fotograf oslovil potenciálního zákazníka?

Jak by měl vypadat „prozákaznický“ text? Přepracoval jsem druhou ukázku výše. Se slovíčky by si šlo hrát určitě ještě lépe, jen by to vyžadovalo více času, než kolik jsem si vymezil pro tento článek 🙂

Získáte jistotu kvality odvedené práce díky naší 10 leté zkušenosti. Už dnes se můžete těšit na své brilantní fotografie plné emocí, barev a života. Fotografie, které budou Vaší nesmazatelnou vzpomínkou na Vaše nejkrásnější a nejdůležitější chvíle Vašeho života. Fotografie, které Vám budou Vaši přátelé závidět.

Ve své podstatě jsem napsal to samé. Ano, vynechal jsem klišé v podobě individuálního přístupu. To je totiž pro mne taková samozřejmost milý potenciální zákazníku, že mne ani náhodou nenapadlo to zmínit jako jeden z benefitů (na rozdíl od ostatních fotografů).

Na co je třeba při psaní textů pro Váš web myslet?

Od začátku do konce, každou vteřinu, co jsou lidé na Vašem webu, se zajímají o jediné:
„A co z toho budu mít já?“ Dejte jim odpověď a budou Vám nadšeně naslouchat.

Pouhou změnou textů můžete mít i dvojnásobek zákazníků. A to už stojí za zamyšlení,
co říkáte?

Nepřesvědčil jsem Vás? Podívejte se třeba na stránky Apple nebo Mercedesu. V jaké osobě píší, co myslíte? 🙂

A pár dalších tipů, které souvisí s texty na Vašich webových stránkách

Máte na stránce popsané své vybavení?

Píšete o své technice? Jaký fotoaparát a objektivy požíváte? Věřte mi, že to je to poslední, co zákazníka zajímá. Pokud považujete svou techniku jako argument, proč si Vás vybrat, dáváte najevo, že nemáte dost jiných, pro zákazníka hodnotnějších argumentů, kterým je schopen porozumět. Vím, chcete se pochlubit, vypadá to dobře. Ale to už jsme u toho egocentrismu, který na profesionální web nepatří.

Psát v jednotném nebo množném čísle?

Píšete v množném čísle? A opravdu je Vás víc? Nebo se jen schováváte do anonymity? Pokud je fotograf sám a píše v množném čísle, dává najevo svou nízkou sebedůvěru. Opravdu chcete svým potenciálním zákazníkům vysílat takové vzkazy?

Pozor na slovo „Snažit“!

Snažíte se o zachycení pěkné atmosféry? Jakmile se o něco snažíte, opět vysíláte svým potenciálním zákazníkům neprofesionální vzkazy. Více viz tento článek.

Obhajujete svou cenu?

Vysvětlujete cenu svého focení? Píšete, proč to stojí tolik a tolik? Pak nevěříte své ceně a neuvěří ji ani zákazník. Potřeba obhajování čehokoliv znamená, že si v tom člověk není moc jistý. Kdo si je jistý, nemá potřebu se obhajovat.

Pomlouváte konkurenci?

Pomlouvání konkurence je největším projevem slabosti a velmi nízkého sebevědomí.
Bez ohledu na to, zda píšete o profesionálních či amatérských fotografech.

Jděte do akce!

Jsem si jistý, že pokud se budete řídit tímto článkem, zvýší se Vám během krátké chvíle počet zakázek. Vím to z vlastní zkušenosti 🙂 A napište mi, jak dopadl Váš soukromý test 🙂

A myslím, že by Vás ještě mohl zajímat tento článek: 5 fatálních chyb na webových stránkách fotografů

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Alena Bakare napsal:

    Ahoj Pepo, stejně jako se Ty ptáš jejstli můžeš použít naše slova i já se chci zeptat Tebe, zda můžu použít některá Tvoje slova na svůj web

Napsat komentář: Josef Cvrček Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.