o focení, jednoduše

Jak fotit děti v ateliéru?

víte jak fotit děti v ateliéru?

Fotografování dětí v malém stísněném prostoru bývá často oříšek. Vlastně i ve velkém fotoateliéru to není jednoduché. Dnes bude řeč o fotografování dětí od batolete do věku přibližně 4 let. Starší děti již vydrží chvíli stát na místě a lze je tedy svítit stejně, jako když fotografujete dospělé.

V dnešním článku zjistíte, jak byly focené tyto fotografie:

víte jak fotit děti v ateliéru?víte jak fotit děti v ateliéru?

Fotografové mají často strach o techniku, protože když si dítě něco usmyslí, běží hlava nehlava, stojan „nestojan“. Řešení je jednoduché, ale není zadarmo. Buď můžete koupit kvalitní a bytelné stojany, nebo mít závěsný systém. Ten je ale celkem drahý a musíte mít hodně kvalitní stropy.

Jak fotit malé děti

Děti do 4 let ale zpravidla nepostojí, neposedí. Jakmile se začnou plazit či běhat po čtyřech, už je na jednom místě neudržíte. Jakékoliv pokusy končí pláčem.

Proto je nutné využívat jiné svícení. Takové, aby bylo celkem jedno, zda je dítě přesně uprostřed, nebo o půl metru jinde. Skvělé okamžiky a momentky, kdy se na Vás děti usmějí či kdy se zaberou do hry, přichází totiž zcela náhodně a zpravidla zcela jinde, než uprostřed fotografického pozadí.

Řešením tedy je mít všude přibližně stejně světla. Zapojte tedy co největší softboxy. Pokud bude světlo rozptýlené, bude ho všude přibližně stejně. Podívejte se na schéma.

schema rozestaveni blesku jak fotit deti

draw in www.strobox.com

Softboxy ve předu jsou nastaveny na stejnou intenzitu a jejich cílem je nasvítit scénu. Na stejnou intenzitu proto, abyste neřešili, zda je dítě vlevo nebo vpravo. Všude musí být stejně světla.

Reflektory na pozadí nebo stripboxy, to je jedno, co tam dozadu postavíte, blikají na větší výkon než softboxy vepředu. Jejich cíl je jediný. Udělat z bílého pozadí opravdu bílé. Bílé pozadí bude bílé jen tehdy, když bude přesvícené. Proto se nebojte nastavit zadní blesky na větší výkon, než ty vepředu. Klidně až dvojnásobný.

Kvůli velkému výkonu se pak bílé pozadí zcela rozsvítí. Samozřejmě se nějaké to světlo odrazí zpět na scénu a na Vás. Pozadí se tak stane lehkým protisvětlem a to může být důvod, proč fotky se setovými a plastovými objektivy nebudou dokonale ostré. Pokud máte levnější objektivy tak s tím výkonem na zadních blescích raději opatrně. Ale i tak doporučuji nastavit větší, než na těch předních.

Při focení dětí záleží i na rodičích

Jinak vypadají fotky dětí, kde se rodiče aktivně zapojí. Jen maminka nebo tatínek dítěte ví, na co dítě reaguje, čemu se směje, jaké říkanky zná. Když si s ním aktivně hrají, je dítě zpravidla veselé a má spoustu krásných fotek.

Pokud ale přijdou rodiče, převléknou dítě, plačící ho postaví doprostřed plátna a sednou si se založenýma rukama a výrazem: „Teď se fotografe ukaž“, nemáte šanci.

Mohu tedy jen doporučit maximální upřímnost a hned na začátku rodičům říci, aby se nestyděli vydávat nejrůznější zvuky či se plazit po kolenou. Řekněte jim, že to je pro dobro věci. Ať si s dítětem hrají jako doma. Většinou to pomůže a rodiče si uvědomí, že nepřišli odpočívat. Naopak, při focení si rodiče často máknou více, než v posilovně 🙂

Jak se má při focení chovat fotograf?

I když si myslím, že primárně záleží na rodičích, i Vy jako fotograf můžete navázat s dítětem vztah. Tady těžko radit, protože někdo to má v sobě a jiný ne. Velkou výhodu mají zpravidla „fotografové rodičové“, kteří už ví své. Obecně ale mohu doporučit, abyste dětem něco darovali. Obyčejný nafukovací balónek, bublifuk nebo autíčko. Nejde o nějakou velkou investici a atmosféře (tedy i fotografiím) to hodně pomůže.

Jak nastavit fotoaparát?

V ateliéru je zpravidla nutné fotit ve zcela manuálním režimu. Pokud máte dostatečně výkonné blesky, pak dejte ISO 100, clonu cca 7 a čas přibližně 1/160. Pokud nefotíte do RAW, vyvažte bílou na denní světlo nebo na blesk, případně na 5500 K.

Výhoda je, že fotografické blesky budou blikat pořád stejně. Takže si nastavíte fotoaparát na začátku a pak už celou dobu nic nenastavujete.

Pár tipů na focení dětí nakonec

Pokud s fotografováním dětí v ateliéru teprve začínáte, dávejte pozor. Děti nepoznají „konec nekonečného pozadí“. Jejich hlavičky nemají tu zkušenost a zejména děti, které začaly zrovna chodit, jsou schopné se plnou rychlostí rozběhnout přímo proti „zdi“ resp. proti pozadí. Je dobré na to upozornit i rodiče.

Budete-li využívat moderní vinylová pozadí s tištěným vzorem, třeba „oprýskanou“ zdí, pak vynechte světla na pozadí. Scénu tedy můžete svítit stejně, ale jen předními blesky. Zadní již nepotřebujete. Ty byly jen proto, aby bílá byla bílá.

Většina lidí má tendenci se stavět až k ohybu pozadí, CO nejdále od fotografa. Stejně tak děti. To je ale zcela špatně. Děti (i dospělí) jsou pak nasvíceny i zadními reflektory, které jsou nastaveny na silný záblesk a navíc kolem nich „přetéká“ i hromada světla odraženého od pozadí. Zkrátka a jednoduše pak budou u postav přesvícené okraje a to nevypadá pěkně. Ideální pozice je jedna třetina vzdálenosti směrem od Vás k pozadí. Třetina k vám, dvě třetiny k pozadí.

Budu rád za Vaše názory a postřehy.

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.