Diagonála podtrhuje akci, pohyb, dynamiku a dává fotkám další rozměr. Fotografie jsou pak energické a opravdu zaujmou. Už jen z tohoto principu
se diagonála špičkově hodí pro focení sportů.
Ale, jak vidíte na fotkách, lze ji využít i pro zpestření svatebního alba 🙂
Ale pozor na to, abychom všechny fotky neměli diagonální. To by se už nemuselo našemu publiku moc líbit. Kouzlo a dynamika diagonály vyniká jen tehdy, pokud je diagonální kompozice v osamění mezi ostatními fotografiemi.
Zkrátka a jednoduše, když si někdo bude prohlížet album, kde jsou klasické fotografie s klasickou kompozicí a po nějaké době nalistuje na fotku s diagonální kompozicí, doslova se probudí. A garantuji Vám, že se mu bude líbit 😉
Pozor však na jednu věc. U krajinářské fotografie není radno experimentovat a pokud je horizont rovný, nechme jej rovný. Jakékoliv pokusy s nakloněním fotografie způsobí i naklonění horizontu, a to už by diváci považovali za chybu než za nádhernou diagonální kompozici.
Zejména na vodní hladinu jsou oči diváků velmi náročné. Na ní vidí jakoukoliv odchylku od naprosté roviny. Je to pravděpodobně způsobeno logickým rozporem, který na takové fotce vzniká. Voda by přeci nikdy takto nezůstala. Odtekla by. Nebo jste již někdy viděli křivou hladinu jezera?
Přesto i zde existuje výjimka, kdy si můžeme dovolit mít křivý horizont.
U portrétní fotografie.
Čím to je? Nevím. Snad tím, že diváka tentokrát zaujme portrét a na nic jiného se nesoustředí. Pravděpodobně si toho křivého horizontu v pozadí ani nevšimne, nebo mu to nepřijde tak důležité.
dobrý den,
co mě napadloco kdyby jste udělal nápady nebo nějaký vebinář o urbexu
Dobrý den, vážený pane Josefe Cvrčku.
Děkuji za Vaše velmi zajímavé postřehy ve fotografii.
Již se těším, zda se někdy rozepíšete o fotografiích ultraširokoúhlým objektivem a rybím okem.Moc se mi zdá zajímavý zoom- rybí oko .Zatím fotím ohniskem 28 ale je mi toto ohnisko již nedostačující – např. na abstraktní deformace detailů v přírodě, skály, stromy..atd…
Pěkný den přeje Pavel Komůrka,DiS.