Jak fotit siluety?

Někdy vzniknou tak nějak samy, jindy, když je chceme mít, tak je ne a ne získat. Jak na ně? Tak to je přesně v tomto článku.

Protisvětlo? Kde ho vzít?

Jediné, co potřebujeme ke špičkové siluetě, je protisvětlo. Čím větší, tím lepší. Při focení venku je dokonalým protisvětlem obloha. Tedy, když fotíte směrem k slunku 🙂

Zde pozor, nefoťte přímo slunko, když je příliš ostré. Pokud vychází nebo zapadá, resp. ve chvíli, kdy na něj dokážete v pohodě koukat očima
bez slunečních brýlí, pak se nemusíte bát namířit objektiv přímo na něj.
Ale polední slunko by Vám jednak mohlo poničit fotoaparát a v horším případě
i zrak. Nezapomínejme, že objektiv je optika, tedy něco jako dalekohled!
A u zrcadlovky se většina světla odráží hezky pěkně od zrcátka přímo
do Vašeho oka 🙂

Nezbývá tedy, než fotit při svítání či západu, nebo slunko něčím zakrýt (obvykle objektem, který fotíme), nebo slunko ze scény zkrátka vynechat, pokud je příliš silné.

A pak už je to jen na naší fantazii. Můžeme fotit siluety lidí, objektů i přírody.

Siluety 1  Siluety 2

Všimněte si, že siluetám sluší podhled a absolutní jednoduchost.

Siluety 3  Siluety 4  Siluety 5

A jak nastavit fotoaparát na focení siluet?

Do automatiky.
Cože?
Vážně 🙂

Automatika v prudkém protisvětle udělá siluetu, ani nebudete vědět jak. Pokud přeci jen chcete mít vše pod kontrolou, pak klidně zůstaňte v režimech priorita clony a času. Pravděpodobně bude třeba i lehké podexponování pomocí korekce expozice (závisí na tom, jak velké a silné je protisvětlo). Hrajte si s touto korekcí, dokud není silueta dokonalá.

No a stejně tak můžete fotit i v manuálním režimu, kde nastavte fotoaparát tak, aby expozimetr ukazoval lehce do záporu.

Ještě, že máme ty náhledy a můžeme vše upravit 🙂

A jak fotit siluety v interiéru?

Zde již bude těžké vykouzlit protisvětlo. Ano, lze použít opět oblohu, pokud fotíte proti oknu.

Jinak se bude hodit hodně silná lampa, nebo ještě lépe, studiový blesk.

Siluety interier1 Siluety interier 2  Siluety interier 3

Je už na Vás, zda blesk schováte za objekt, který budete fotit, nebo jej dáte dozadu, ale trochu do strany mimo scénu (viz schéma – zde dva zdroje, blesky se softboxem).

Siluety interier 4

A fotit siluety lze i mobilem!

Vlastně to kolikrát ani jinak v protisvětle nejde 🙂 Toto je výsledek z iPhonu 5s:

Siluety mobil 1  Siluety mobil 2

A teď hurá do akce a do terénu! Těším se na Vaše fotografie siluet 🙂

A pokud Vás i zajímá, jak takové fotky siluet upravovat v PC,
pak se podívejte na toto video zde

    * Nezapomeňte na povinné pole.