Každý den čtou stovky tisíc zapálených i profesionálních fotografů recence na fotoaparáty. Každou hodinu uvažují desítky tisíc z nich o koupi nového mazlíčka. Každou minutu přistávají majitelům e-shopů “na stole” tisíce objednávek.
Co si od nákupu nového přístroje většina z nich slibuje? Lepší fotky. Tak schválně, vzpomeňte si na svůj poslední nákup foťáku …
Máte u sebe svůj telefon? 🙂 Ne, nemusíte odbíhat a hledat ho. Zkuste se sami nad sebou zamyslet. Odpovězte si nahlas na následující otázky:
Je úplně jedno, co jste odpověděli. Pojďte nyní přemýšlet dál. Co když by se někdo, kdo čte tento článek, chtěl stát lepším telefonistou. Říkejme mu třeba Petr. Co byste Petrovi doporučili?
Vyřeší snad nákup nového telefonu Petrovy telefonáty? No možná bude trochu lépe snímat zvuk a Petrovi bude trochu lépe rozumět. Ale to vé své podstatě na Petrovým umění telefonovat nic nemění.
A stejné to je i s fotoaparáty. Nebo ne? Opravu si myslíte, že koupě nového fotoaparátu bude znamenat lepší fotky? Nebo jen maličko vylepší ono pomyslné snímání zvuku, jak bylo uvedeno v příkladu s novým telefonem?
Umění využívat různé funkce telefonu může Petrovi telefonování zpříjemnit. Minimálně ze začátku bude ohromen funkcí hlasového vytáčení. Bude se mu určitě hodit i možnost uložit téměř neomezené množství kontaktů a příjemný bude i velký displej. Stejně tak využije různé další možnosti, jako přehrávání hudby, internet atp.
Faktem ale je, že ani jedna z výše uvedených možností nevylepší jeho dovednost telefonovat.
I fotografům může zpříjemnit fotografování to, že mají spoustu automatických režimů, velkou a rychlou kartu na kterou se vejde hodně fotek a samozřejmě veliký displej. Ale pro vylepšení jejich dovednosti fotit jsou tyto možnosti celkem bezvýznamné.
Asi už chápete. K dobrému telefonování nemusí Petr vědět vůbec nic o tom, jak jeho telefon pracuje. Je mu celkem putna, kde je jaký čip, kondenzátor, anténa a jak mikrofon může zachytit jeho hlas či reproduktor reprodukovat hlas člověka na druhé straně. Ba ani nemusí rozumět tomu, proč zrovna není dobrý signál. Prostě ví, že když špatně slyší, musí jít jinam a telefonovat jinde.
Stejně tak znalost toho, jak fotoaparát pracuje, je Vám z pohledu kvality fotografií k ničemu. Vždyť je to jedno, jestli tam je nějaké zrcátko, senzor, čip, optický hranol atp. Už vůbec nemusíte rozumět tomu, co jsou to aberace, difrakce a další “nadávky”. Jediné důležité pro Vás je, že když nemáte signál (na té fotce se Vám něco nelíbí), je dobré jít telefonovat jinam (fotit z jiného úhlu nebo něco jiného).
Tak tady není o čem. Jasně. Pokud se telefonista Petr bude soustředit na komunikaci a na cílevědomou práci se svým sebevědomím, je naprosto jasné, že se jeho telefonování velmi rychle zlepší. Je i velmi pravděpodobné, že bude mnohem lepší telefonista, než ostatní.
Co z toho plyne pro fotografa? Hádejte! Komunikace a sebevědomí ho také posunou mnohem dál. Mnohem dál, než byste čekali.
Pokud byste Petrovi doporučili, aby šel telefonovat, co byste doporučili fotografovi?
Čím více bude Petr telefonovat, tím lepší budou jeho hovory. Zvykne si a najde si ty správné formulace. Zjistí, jaké oslovení se líbí jemu a těm, kterým volá. Bude se umět i skvěle rozloučit. Prostě bude mít praxi.
U telefonování je to tak nějak jasné. U focení to zatím stále velká část fotografů nechápe. Chtějí pěkné fotky. Jdou koupit dobrý fotoaparát či dobrý objektiv. Čtou recenze, aby správně vybrali. Zkoumají, co které tlačítko znamená a jsou nesví, když něčemu nerozumí. Když tam je to tlačítko, musím ho přeci používat. Piplají se v tom, jak fotoaparát funguje.
Mají perfektní teoretické znalosti. Bohužel, místo toho, aby díky nim měli krásné fotky, mají jen spoustu důvodů a argumentů, proč zrovna teď a tady ta fotka nemůže být pěkná. A k tomu mají prázdnou peněženku. To z toho, jak neustále hledají tajemství krásných fotek ve špičkové technice. Zapomínají však u toho hledání všude kolem sebe na jedno důležité místo. Zapomínají hledat v sobě.
Hezký článek. Taky občas slintám na parádní objektiv nebo aparát. Přitom vím že moje fotografické vzory udělají senzační věc s 0,5 Mpix mobilem za šera a já zase vychladnu…) A je pravdou že čím lepší fotograf je, tím je skromnější a vstřícnější.
Dovednost jako každá jiná. Někdo to má od pánaboha, někdo to má vydřený. Jeden pán, co se v tom vyzná, říkává: “ Fotit umí každý, kdo umí číst!“ A je fakt, že absolventi jeho kurzů jsou důkazem. Pochopitelně, chce to cvičit oko. A když mám dobrý oko, udělám zajímavou fotku i se starou praktikou, když znám aspoň základy – zlatej řez, práci s kontrastem, třetinový dělení… Onehdy jsem byla na jeho FOTO FATĚ v botanické zahradě v Praze a protože jsem se tam ocitla úplně náhodou , měla jsem sebou jen mobil. No, a jak pan Pigula ( ten výše zmíněný pán) koukal, jaký to dokáže střihnout makro :-D. Začíná jaro, foťte, foťte, foťte , teď bude dvakrát tolik co fotit. 😀
Dobrej článek. Sám znám lidi (nedá se jim říkat fotografové), kteří si kupují pořád nové foťáky, jak vyjde novej model, už ho mají. Potom zkouší a kupují objektivy, potom je zase prodávají a kupují další a další a další….. A tak pořád dokola. No a pořád řeší jaká je kvalita při 6500ISO, jak fotí ten objektiv, jak fotí tamten. Pořád zkouší, hodnotí a porovnávají. No a nakonec aby to nebylo tak blbý, tak vyfotí jednou za rok rodinku pod stromečkem na vánoce a to je celé jejich focení.
Tohle dělají místo toho aby fotili a porovnávali svoje fotky a ne techniku.
Takže i tací jsou mezi námi.
Jinak se článkem 100% souhlasím.
Leckterej známej fotograf má výstavy, prodává fotky a potom zjistíte, že fotil mobilem :-))
No ja najradšej fotím keď je málo svetla. Ľuďom sa moje fotky moc nepáčia, ale hlavné je že sa páčia mne. Mal som dobrý foťák síce kompaktík, ale mal všetky potrebné funkcie a nastavenia, lenže mal maličký čip takže fotky mali pri špatných svetelných podmienkach znateľné zrno. Kúpil som si nový foťáčik zrkadlovku bez zrkadla s velkým čipom a ajhľa zrno preč, fotí sa komfortne a aj na veľké fotky sa dá pozerať. Takže, napriek tomu že článok má sto percent pravdu aj tak je v určitej chvíľke technika dôležitá.
Já jako amatér a špatně vidící (-7 dioptrií) fotím, fotím, fotím, vůbec nevím co, ale z těch hodně fotek se dá i něco použít. Někdy se sama divím, co se mi povedlo! Většinou to pak použiju při nějaké příležitosti – např. při kompozici přáníčka.
V určité fázi začne technika limitovat. Samozřejmě ale prvotní je dovednost, zkušenost, originalita, tvořivost, komunikativnost, nadhled
Přesně tak, pěkná fotka není jen o obsahu ale i o kvalitě. Mizernej automat nikdy pořádně ostrou fotku neudělá.
Ale souhlasím že od určitého stupně(jakákoliv zrcadlovka) je to jen a jen v rukou fotografa. (my cyklisti říkám že je to o nohou a ne o kolo)
souhlasím
Přesně tak… Jenže dnes je opět v módě Camera Obscura a Lomo a tak se limit techniky začne obracet vzhůru nohama a s fotoaparátem Home Made jste zase IN :-))))