Světelnost – Mýty a fakta

Co je vlastně světelnost?

Pokud tento pojem znáte, přeskočte na další kapitolu 🙂

Je to nejmenší clonové číslo, které lze na fotoaparátu nastavit. Jde o vlastnost objektivu. S jiným objektivem tedy můžete mít jinou světelnost. Často závisí i na tom, jak máte přiblíženo. Některé objektivy mají totiž světelnost proměnnou.

Např. 1:2,8 znamená, že objektiv má světelnost 2,8 v celém rozsahu. Bez ohledu na to, jak je objektiv nazoomovaný. Pokud máte na objektivu uvedeno 1:3,5-5,6 – pak jde o proměnnou světelnost, kdy při focení na malé ohnisko, tedy ze široka, bude světelnost 3,5 a po maximálním přiblížení 5,6. Pokud bude ohnisko tak nějak mezi, bude i světelnost tak nějak mezi.

Co je to světelnostZkrátka a jednoduše, světelnost nám říká, kolik světla projde objektivem a kolik se v něm „ztratí“. Čím větší světelnost (tím menší clonové číslo lze nastavit), tím více světla projde. Pokud bychom měli světelnost 1:1, téměř žádné světlo by se „neztratilo“.

Jsou světelné objektivy opravdu tak dobré?

Ano, ve své podstatě světelným objektivem nic nezkazíte. Bývají však obvykle výrazně dražší, než jejich méně světelné varianty.

Co se ale moc neříká, že ne každý fotograf nutně potřebuje světelný objektiv!

Proč je světelnost důležitá?

Když projde objektivem více světla (u objektivu s clonou na hodnotě 2,8 ho projde 4x více než u objektivu s clonou na hodnotě 5,6 – u objektivu s clonou na 1,4 dokonce 16x více než u 5,6), můžeme používat kratší časy.

A to může být rozhodující u focení pohybu, zejména pak za horších světelných podmínek. Abychom pohyb zachytili ostře, potřebujeme kratší časy. A když je málo světla, může to být problém. Za tak krátkou dobu se ho prostě dovnitř do fotoaparátu nedostane tolik, kolik je třeba.

Z toho je jasné, že zejména při focení sportu případně reportáží (plesy, svatby), kde v často špatně nasvícených prostorách lidé tancují, se světelné objektivy opravdu hodí. Můžou dokonce rozhodnout o tom, zda je fotku vůbec ještě možné vyfotit ostře či nikoliv

Stejně tak se světelný objektiv hodí na focení koncertů či např. divadelních představení.

Malé clonové číslo dále znamená malá hloubka ostrosti. Se světelným objektivem tedy dosáhnete menší hloubky ostrosti. A to se hodí zejména u focení portrétů. Avšak zde je nutné dodat, že clonové číslo je jen jeden ze tří faktorů, které ovlivňují hloubku ostrosti. Rozmazaného pozadí (malé hloubky ostrosti) lze tedy dosáhnout i jinak.

Třeba teleobjektivem. A ten nemusí být světelný. Když trochu přiblížíte, hloubka ostrosti bude malá i s clonou na 5,6. Nicméně pak potřebujete již více místa a také ideálně více světla, abyste mohli fotit na kratší časy a nedošlo tak k rozmazaní fotky vlivem třesoucích se rukou. Řešením je i stabilizace obrazu.

Pokud tedy fotíte portréty venku, můžete si vystačit s teleobjektivem s horší světelností. V místnosti však uvítáte tolik oblíbené 50 mm objektivy se světelností 1,8 nebo i 1,4. Je tam málo prostoru, horší světlo a velká světelnost objektivu (tedy možnost nastavení opravdu nízkých clonových čísel) bývá často jediná možnost, jak mít pozadí alespoň trochu rozmazané.

Kdo naopak nepotřebuje světelný objektiv?

Ve většině případů krajináři. Ti buď fotí za dostatku světla, nebo používají stativ. Ano, ne vždy se chce stativ nosit a pak, když už je slunce za obzorem, by se mohl světelnější objektiv hodit. Ale většinou je v tomto případě postačující i stabilizace.

Pokud tedy fotíte krajiny, možná raději investujte do pořádného stativu, než do světelných objektivů.

A co „cestovatelská fotografie“? Zde samozřejmě záleží na různých okolnostech. Pokud budete fotit kostely a hrady zvenčí, pak to hravě zvládnete i s méně světelným objektivem. Pokud však budete chtít fotit uvnitř kostela, pak se bude světelnost hodit. Často může být místo světelnosti postačující stabilizace.

Pevné sklo nebo zoom?

Pevná světelná skla vychází zpravidla levněji, jak zoom světelné objektivy. Je však nutné přihlédnout k žánru, který fotíte. U reportáže může být pevné sklo problém. Ne vždy se dostanete včas tam, kam potřebujete a ne vždy je to vůbec možné (chodit mezi oddávajícího a nevěstu s ženichem). Možnost přiblížení je pak k nezaplacení.

Naopak, při focení portrétů, kdy Vám modelka nebo model trpělivě pózují, je pevné sklo naprosto v pohodě. Kdykoliv si uděláte krok dopředu nebo dozadu. A dokonce může mít světelný objektiv díky své jednodušší konstrukci i lepší kresbu, jak cenově srovnatelný zoom.

A co ISO, může pomoci?

Ano. Pokud máte kvalitní čip, ideálně full frame, můžete si dovolit dát i ISO přes 3000 a to je často postačující. Nicméně u fotografování sportu v hale nebo při reportáži se často hodí i kombinace světelného objektivu a takto vysokého ISO.

Pokud však Full Frame nemáte, musíte se držet v hodnotách ISO o něco nižších, aby fotka nebyla již příliš zašuměná a v tomto případě světelnost ISO nenahradí.

A jaký z toho udělat závěr?

Pokud fotíte krajiny, nemusí Vás světelnost moc trápit. Při focení jiných žánrů se však více či méně bude hodit.

Levná řešení jsou pevná skla 50mm F=1,8 nebo zoom skla od Tamronu 17-55mm F=2,8. Můžeme samozřejmě spekulovat, že konstrukční kvalita či prokreslenost obrazu není úplně dokonalá, ale v dané cenové relaci dostaneme určitě dobrý výsledek za rozumné peníze.

A prokreslenost bývá často ten nejmenší problém na fotce J Až budeme mít špičkové fotky plné emocí s brilantní kompozicí a krásným světlem, řešme prokreslenost.

Horší to je, pokud potřebujeme světelný teleobjektiv. Zde si už fotograf musí připravit nemalý balík peněz. Inu, fotografování sportu či reportáží je opravdu nákladný koníček.

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Miroslav napsal:

    Dobrý deň
    Kupil som si tento objektiv som velmi milo prekvapeny ako to foti páánečky, no niekedy sa mi zda ze nezaostruje dobre po bokoch treba dat vacsiu clonu ? no 2 moja otazka kamosi vravia preco si nesiahol po 85tke no bohuzial stale tak fotim v mensich priestoroch a 50 1,8G mi vyhovovala no chcel som zmenu. a co som bol n nikon den tak ten jeden vravel ze osobne si 58mm musi zakupit 🙂 je to pre neho kráásne odanie boketu a ostrosti a do 85tky 1,4G to je jasne take diskutabilne ale ked tak 105m m to je cisto ze wow a verim no ze som spravi ldobru volbu 🙂 za akciovu cenu

  2. fotič napsal:

    Takové objektivy existují, používají se ve filmařině a poznáte je podle toho, že při změnách clony ,,necvakají“, ale jedou plynule. U takovéhoto objektivu je tedy možné nastavit jakoukoli mezihodnotu mezi minimální a maximální clonou.

  3. fotič napsal:

    Světelnost nezávisí na velikosti plochy snímače, tedy za předpokladu, že používáte objektivy, pro daný snímač určené. Takže objektiv pro MFT při použití se snímačem MFT – není co řešit. Pokud použijete objektiv pro MFT na APS-C, nebo FF (větší rozměr snímače), nepokryjete obrazem celou plochu, ale světelnost zůstane. pokud použijete FF, nebo APS-C objektiv na MFT snímač, bude část obrazu mimo snímač, ale světelnost opět zůstane. Takže jediné, co se přepočítává, je ohnisková vzdálenost.

  4. tibi napsal:

    Dobry den.
    Zatial som sa nikde nedozvedel, ako je to zo svetelnostou objektivu na FF a APS-C.

    O rozsahu vsetci vieme, ze napr. 50 mm je na Nikon x1,5, t.j. 75 mm. Niekde som vsak pocul, ze aj svetelnost sa ma nasobit x1,5, t.j. f2,8 je na APS-C fotaku f4,2. Je to pravda?

  5. fotič napsal:

    Počteníčko vynikající, až na několik nesmyslů, konkrétně u ISO. Už dávno není pravda, že čím menší snímač, tím nižší ISO ještě dá dobrý obraz. Záleží na konkrétním čipu a těle. (U Olyho M1 s MFT čipem můžete jít bez problémů až na ISO 16.000 a při ukládání do RAWu dostanete lepší obraz, než z FF Canonu, jehož čipy jsou beznadějně zastaralé). Také hodně záleží na kvalitě FW a na tom, jak mutně páchá na obrázcích zvěrstva konkrétní stroj při uládání do JPGu. (RAW běžně 14 bitové barvy a jas, JPG max. 8). A co nevidět bude pro tento stroj k dispozici i nový FW se zaostřovacím bracketingem, takže hloubka ostrosti se značně zvýší i při makrozáběrech a bude na zaclonění hóóóódně nezávislá, Podmínkou bude použití objektivů s motorickým zaostřováním, takže s manuálním Voigtlanderem Nokton se světelností 0,95 tohle použít nepůjde.

  6. Václav Burle napsal:

    Je to vynikající počteníčko. Jasné, stručné, srozumitelné. Dík…

  7. Zbyšek napsal:

    Mne by zajímalo, proč mají světelné objektivy standardně světelnost 2,8, proč to není třeba 2,9, nebo 2,5 apod?

    • fractal napsal:

      To je velice jednoduché. Jako základ je světelnost 1 a jelikož standardem je, že další vyšší clonové číslo se udává takové, která propouští 2x méně světla, další opět 2x méně světla atd. Množství průchozího světla ale souvisí s plochou vstupní pupily, tedy s druhou odmocninou z té dvojky o které jsem mluvil na začátku (obsah kruhu se zmenší 2x pokud průměr klesne cca 1,4x). Tedy vyšší clonové číslo které propouští 2x méně světla není 2 ale 1,4 (odmocnina ze dvou). Další běžné vyšší je 2; 2,8; 4; 5,6; 8; atd. Ale samozřejmě teoreticky je možné udělat objektiv se světelností jakoukoli, klidně i 2,9 apod. Není to ale standardní clona.

      • Zbyšek napsal:

        Díky moc za vysvětlení. Občas by mohl někdo udělat něco „mimo,“ alespoň by tak marketingově přitáhl pozornost :-). Ale myslím, že Canon má pevné sklo se světelností 2 (o té historické padesátce pod jedničkou nemluvě).

  8. Tomáš Goco napsal:

    Dobrý deň. Kúpil som si video kameru Panasonic hc-x920 a keď že kamera robí aj pekné fotky tak snou zvyknem urobiť aj niake to foto. Na kamere je uvedené že objektiv ma clonu f1,5-2,8 ale keď som si prezeral fotky v pc a klikol som na info o fotke tak pri niektorých fotkach bola uvedená hodnota clony f6 alebo f8. Vôbec tomu nerozumiem keďže kamera má max clonu 2,8. Mohli by ste my to prosím vysvetliť? Ďakujem.

    • vendulajz napsal:

      Dobrý den, uvedené hodnoty f1,5 – 2,8 se uvádí pro nejvíce otevřenou clonu, tj. na širokém konci = při nejkratším ohnisku je to 1,5, na dlouhém konci = při nejdelším ohnisku pak clona 2,8. Ale největší hodnotu clony samozřejmě kamera umí nastavit vyšší, záleží na hladině osvětlení a zvolené citlivosti ISO.

    • Standa napsal:

      Vaše kamera je v pořádku, jedná se o to, že pokud fotíte fotku v situaci, kdy je hodně světla, tak vaše kamera zvýší clonové číslo, aby se na čip dostalo méně světla a díky tomu není fotka přepálená. Pokud vás to trápí, zkuste zjistit, zda kamera nemá nějaký manuální mód, kdy budete mít možnost si místo zvyšování clonového čísla, zkrátit expoziční čas. Nechci v komentáři dlouze rozepisovat, ale zkuste si nastudovat něco o pravidlech expozice a vztazích mezi času expozice, clonovém čísle a ISO citlivosti.

  9. Martin napsal:

    V podstatě souhlasím. Ovšem časem stejně člověk přijde na to, že světelnější objektiv je kreativnější a pokud to myslí s fotografováním vážně, postupem času přejde a ta světelnější a samozřejmě kvalitnější skla. U Canonu např – L řady.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.