Proč fotografové chtějí vystavovat?

Pojďme se dnes podívat na fotografické výstavy. Hodně fotografů považuje vystavování svých fotografií jako nezbytnou součást svého „úspěchu“. Často fotografové vrhají hodně svého času i finančních prostředků právě na zorganizování výstav.

Má to ale smysl? Je to dobrý nápad? Opravdu výstava pomůže vytvořit povědomí o fotografovi a přitáhne mu nějaké zajímavé zakázky?

Abych dokázal odpovědět, musím rozdělit fotografy do dvou kategorií. Fotografy začínající a fotografy již známé.

Nejprve se podívejme na fotografy „začátečníky“.

Ti si od výstavy často slibují marketingové výsledky. Přitom ale právě pro ně je výstava naprostý marketingový nesmysl. Často nemají dostatek opravdu kvalitních fotografií (byť si to možná sami v začátcích ani neuvědomují).

Kvalitní tisky i systémy k jejich zavěšení jsou nesmírně nákladné. Téměř s jistotou mohu říci, že výstava nepřinese žádné konkrétní zakázky, natož aby zaplatila sama sebe či dokonce fotografovi něco v dohledné době vydělala.

Zorganizování podobné výstavy Vás přijde na cenu slušnějšího objektivu (pokud neodfláknete kvalitu tisků či způsob Vaší prezentace). Máte s tím hodně práce, hodně starostí a výsledek? Ten je nejistý.

Hlavně, pokud fotograf začíná, přijdou mu na výstavu jen rodiče, kamarádi a pár známých. Ti už o něm stejně dávno ví a navíc to jsou lidé, které pak stejně často fotí zdarma 🙂

Jaký smysl má výstava pro fotografa profesionála, který má hodně zákazníků a zakázek?

Tady mám na věc pohled trochu jiný. Výstavu lze pojmout jako slušnou PR akci. Je to zajímavý způsob, jak se připomenout minulým zákazníkům, že ještě existujete a že máte kvalitní fotografie. Pozvete je na vernisáž. Protože Vás lidi ve městě již znají, je šance, že přijdou i jiní lidé, než jen nejbližší rodina a kamarádi. Tedy pokud se o výstavě dozví. V menších městech by dokonce mohli o Vaši výstavě napsat v místním plátku.

A hlavně, uskutečníte si svůj sen a pokoříte další metu. Je to skoro jako napsat knihu (byť kniha je přeci jen náročnější a složitější záležitost). Zkrátka a jednoduše můžete mít dobrý pocit, že se lidi chodí koukat na Vaše snímky. Sice to koukání dotujete ze své kapsy, ale ten pocit za to stojí.

Pokud tedy čekáte od výstavy marketingové výsledky, pak raději čas a finance věnujte jiným mnohem efektivnějším způsobům propagace. Pokud si ale chcete jen splnit své přání a jste ochotni za něj zaplatit i více, jak 10 000 Kč, pak má pro Vás výstava nepopsatelný význam.  A samozřejmě připomínat se bývalým spokojeným zákazníkům takovýmto nenásilným způsobem je také velké plus.

Určitě mi napište dolu Váš názor. Dobrá a věcná diskuze je to, co může všechny zúčastněné fotografy posunout velkou rychlostí vpřed.

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Sibi napsal:

    Opravuji – správně má být, že se říká.:-):-)

  2. Sibi napsal:

    Neříká se, že odpůrcem kariérismus je kariérista, který neudělal kariéru. Přesně tak mi vyznívá tento článek.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.