Pětinová kompozice

Vneste do svých fotek emoce! Nechte na nich jen to nejfantastičtější
a zbytek vynechte!

Tak nějak by šla popsat pětinová kompozice. Je jednoduchá a fantastická 🙂

Stačí využít pětinovou linii na vrchní nebo spodní straně naší fotografie tak,
jak je znázorněno na tomto obrázku:

pětinová kompozice schéma

Díky tomuto pravidlu dáme velký prostor tomu, co je na scéně nejhezčí. Fotíme krásnou krajinu a máme nudnou modrou oblohu? Tak proč té obyčejné modré obloze dávat hned třetinu nebo polovinu plochy naší fotografie?

jak fotit krajinu

Stačí jen pětinový pruh modré barvy a každému bude hned jasné, jaké počasí asi bylo. Na krajinu pak zbude mnohem větší prostor a díky tomu na fotce vynikne v celé své kráse!

kompoziční pravidlo pětin

A stejná kouzla lze dělat i naopak. Máme krásnou oblohu? Tak ji nechme hodně, ale opravdu hodně vyniknout!

pětinová kompzice jak správně fotit zrcadlovkou

jak fotit západ slunce

Tak co říkáte, je to jednoduché? A mají fotky v sobě nějaké to emoční kouzlo? Napište mi, zda toto pravidlo používáte a jaké kompoziční pravidlo máte nejraději 🙂

  1. Ján Dostál Bopsik napsal:

    Kompozíciu by mal mať fotograf trošku v krvi, alebo si to pomaličky osvojiť. Využívanie pravidiel kompozície je teda bez toho, aby sme o tom rozmýšľali. Avšak znalosť pravidiel kompozície nám pomáha uvedomiť si to, čo využívame intuitívne, jasne pomenovať to, čo podvedome cítime. Tak ako keď píšem tvrdé y, či mäkké i. Píšem to automaticky, ale sú chvíle, keď sa musím zamyslieť a použiť pravidlá.

  2. Anonym napsal:

    Ještě jsem nezkoušel ale SUPER rada vyzkouším

  3. Pavel napsal:

    Já si vždy myslel když dlouho rozhodoval jak využít ve snímku jak oblohu(hezké mraky) tak krajinu.Děkuji jak kompozici pojmout jinak.Člověk si musí uvědomit že je i jiný pohled jak fotit. Děkuji Pavel

  4. Milan Kubiš napsal:

    Čítal som o tom prvý raz, ale vyskúšam.

  5. Jozef napsal:

    Dakujem za vybornu radu. Paci sa mi to, urcite to vyskusam. Jozef

  6. VS napsal:

    zatim nebyla po absolvovani kurzu moc prilezitost fotit krajiny, ale u oblohy toto pravidlo tak nejak intuitivne pouzivam…

  7. Miily napsal:

    Moc hezké pravidlo, líbí se mi. Neznám, ale vyzkouším, ořezávám fotografie podle toho jak se mi to zrovna zdá pěkné ale proč to nezkusit i takto.

  8. Josef Gál napsal:

    Zbožňuji mraky a vůbec zajímavou oblohu (když má co říct ☺), takže toto pravidlo používám.

  9. Blanka napsal:

    Všechny Vaše fotografie nádhera a Vašim článkům musí rozumět každý jsou srozumitelné děkuji

  10. Aleš napsal:

    Díky za radu, vyzkouším toto pravidlo. Slyším o něm prvně. Pravidlo třetin používám…

  11. wawat napsal:

    Jaky ocean?

  12. Romana napsal:

    Ja to tak väčšinou robím aby bolo menej vidno oblohu a aby vynikla krajina ale keď je obloha krásna samozrejme nech vynikne zase ona

  13. Eva H. napsal:

    Pravidla neznám, jsem amatér, ale tak nějak tuto kompozici dělám intuitivně 🙂 Tak jsem ráda, že má intuice a vkus nezklamal…

    • Michal Pirkl napsal:

      Však tato pravidla mnoho lidí nezná, ale kolikrát jim mohou přijít přirozená..používají je běžně, zkrátka mají talent na fotografie 🙂

  14. Jirka napsal:

    Vybírám to, co je na fotce zajímavé. Na pravidla moc nejsem. 🙂

  15. Jozef napsal:

    Ďakujem za článok a keďže chodím po horách, snažil som sa už fotiť takýmto spôsobom. Je to omnoho lepšie.

  16. tanaze napsal:

    Ano, občas používám, ale chce to víc citu než u jedné třetiny, aby fotografie působila dobře.

  17. Šimeček Luděk napsal:

    Pravidlo 1/3 je jistě v pořádku,ale i 1/5 má něco do sebe.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.