Otázky k tématu: Marketing pro fotografy

Zdravím Pepo,
1) musím uznat, že ve videích online kurzu Marketing pro fotografy je pro mne mnoho nových věcí a spousta mi do sebe zapadá!
2) mám dotaz k nabídce, v dřívějším videu o www je, že na stránce nemá chybět ceník, ale tady mi to přijde, že by na stránce měla být jen možnost si ceník vyžádat. Osobně rád když mám o ceně představu hned jak nějaké www navštívím, ale i rozumím tomu co jste říkal ve videu. Jak tedy nejlíp s ceníkem?
Přeju hezký hodně energie do další práce a těším se na další video.

Hezký den, děkuji za podnětný dotaz. Ceny na webu stačí mít jen orientační. Nemá smysl popisovat detaily, kolik si účtujete za kilometr, za každou stranu ve fotoknize, za různé varianty svatebních balíčků .. Jde jen o to, aby si lidé udělali orientační představu, zda si Vás mohou dovolit.
Doporučuji mít podrobně uvedené ceny pro zakázky menšího rozsahu. Pro zakázky většího rozsahu opravdu jen orientačně a pak investovat čas do osobního setkání.

Dobrý den,

Pravidelně sleduji Vaše videa, která mi přinesla už hodně užitečných informací. Nicméně bych měla pár otázek, které mě trápí již nějakou dobu, a doufám, že u Vás na ně najdu odpověď.
Ano, fotografování je má vysněná práce, kterou bych se chtěla živit. Ve Vašem posledním videu padlo téma na honorář. Jsem nezkušená v podnikání, natož v tvorbě ceníku ohodnocení své práce. Řeším věc, že pokud si vezmu peníze od druhých – nemám živnostenský list a nemám přehled o hladinách honoráře, který je korektní a v mezích, tak aby to bylo výhodné pro mě i pro zákazníka.
Dostala jsem nabídku na jisté focení, které však již bude prezentované veřejně a očekává se, že si řeknu o honorář.
Jak mám řešit problém, že vlastně tuto práci nemohu dělat „legálně“ s honorářem? Firma si nemůže dát ani fakturu do nákladů. Protože vlastně žádná faktura nevznikne. A v případě, že by šlo mi zaplatit, kolik vlastně si mám říct za svou práci? Hodinovou sazbu?

Přeji pěkný den,
budete sledovat online vysílání? Plánuji tam tomuto tématu věnovat určitý prostor.
Ceny se dají samozřejmě zjistit tak, že pošlete fiktivní poptávku fotografů v okolí a svou cenu nastavíte podobně.
Cena se určuje i dle velikosti zakázky. Jiná hodinová sazba se dá u zakázky, která bude trvat hodinu a jiná u zakázky, která je rozsahem nad 8 nebo dokonce i 20 hodin.

Hodinové sazby se běžně pohybují kolem 500 Kč. Ostřílení pardálové jdou samozřejmě i mnohem výše, amatéři naopak často fotí i např. za 200 Kč. To ale není dlouhodobě udržitelná taxa.

Pokud si chce firma dát vaše služby do nákladů, může s vámi sepsat dohodu o provedení práce. Vy samozřejmě můžete vydělat 30 000 Kč ročně bez nutnosti otevírat živnost. V tom případě by firmě měla stačit nějaká Vámi podepsaná smlouva o spolupráci a to, že Vám peníze odvedou na účet. V tu chvíli do svého účta myslím nepotřebují ani žádnou fakturu s ohledem na to, že u vás jde o nahodilý přivýdělek.

 

Dobrý den, pane Cvrček,
doufám, že se máte dobře a děkuji za odvysílaná videa z nedávné doby!
Na to konto bych se Vás chtěla zeptat na pár věcí, protože nikdo není ochoten mi nic sdělit a všichni  jsou  tajemní jako  hrad v Karpatech….

  1. Může se fotka ze sportovních závodů (veřejná akce) použít jako banner, plakát, billboard pro soukromou prodejnu nebo je třeba souhlas oné osoby na fotce a majitele  vyfoceného koně?
  2. Dá se říct, v jakých částkách se pohybují honoráře za fotografii, kterou  prodejna chce použít na své bannery, plakáty, letáky atd?  Absolutně nevím, kolik nadhodit 🙂

Byla jsem požádána o fotografii z parkurových závodů, kterou chce prodejna jezdeckých potřeb mít jako reklamní.
Předem děkuji za Váš čas!

Hezký den.
1) Jedná se už o komerční užití, proto je třeba mít souhlas.
2) Někdy se stačí domluvit jen na tom, že dotyčný od Vás dostane onu fotku pro své účely a bude mu to stačit. Jindy může jít o tisíce korun. Jde o to, co se Vám podaří odkomunikovat a o jak slavného jezdce jde. A taky jaký má dotyčná osoba charakter 🙂
Můžete i zvážit, zda nepoužít nějakou fotku z fotobanky – např. www.photodune.com . Může to pro dané účely posloužit stejně dobře a vyjít mnohem levněji. I když chápu, že vlastní fotografie je vlastní fotografie.

 

Krásny deň
Vaše videá som si pozrela s veľkým záujmom, pretože moja firma s fotografickými službami začne zakrátko fungovať. Videá vyvolali vo mne mnoho otázok, ktoré určite budú z veľkej časti zodpovedané v rámci online vysielania. Rada by som Vám aspoň niečo o nich napísala.
Zariaďujem si malé štúdio v centre mesta. Je správne pozvať zákazníka na rozhovor do môjho štúdia? Je vhodné ponúknuť mu  kávu alebo čaj v štúdiu? Je lepšie jednať so zákazníkom v pracovnom plášti, alebo v bežnom oblečení?
Mám pripravené bonusy na uvádzacie obdobie. Je lepšie ponúknuť ich zákazníkom postupne, alebo naraz? Je vhodné dať zákazníkovi vybrať, o ktorý z bonusov má záujem? Je správe permanentne dávať zákazníkom nejakú malú výhodu?
Ako ďaleko zájsť s dohodou o cenách? Alebo ceny proste stanoviť a nediskutovať o nich, keďže na Slovensku nemá dohodovanie cien tradíciu? Je vhodné prípadne odstupňovať ceny podľa veľkosti objednávky?
Ako často informovať zákazníkov z databázy o nových výhodách a ponukách?
Josefe, je to hrozné, ale otázky sa po vzhliadnutí Vašich videí vyrojili ako včely. Potrebujem si ich zodpovedať skôr ako do ho pôjdem. Váš program prišiel ako načasovaný. Veľmi Vám za Marketing pre fotografov ďakujem.

Hezký den, na všechny otázky odpovídám buď ve videích, která teprve budou nebo přímo v tréninku, který následuje po videích. V něm už jdu hodně do detailů a zabývám se v něm přesně těmito věcmi.
Každopádně i tak zkusím v rychlosti odpovědět. Popovídat s klienty předem o jejich představě je velké plus. Můžete si tak získat jejich důvěru. Nabídnou cokoliv k pití jenom dobře. Spíš budete narážet na to, že u portrétního focení nebo focení dětí na to lidé nejsou moc zvyklí a ne každý bude chtít věnovat svůj čas osobnímu setkání předem. U zakázek většího rozsahu jako je třeba focení plesu nebo svatba je to již samozřejmostí.

Zde však může být výhodnější se setkat na neutrálním prostředí buď v nějaké příjemné kavárně nebo přímo na místě, kde se bude svatba odehrávat. Proč rozebírám detailněji právě v onom tréninku.
Buďte jako oni. Oblékněte se jako oni. Popravdě jste mne i překvapila, že máte nějaký pracovní plášť. Neznám snad žádného fotografa, který by fotil v jiném než civilním oblečení.

Bonusy? Proč bonusy? Máte určitě kvalitní práci a vaše cena je seriózní. Proč byste ji chtěla shazovat hned tím, že budete dávat bonusy nebo dokonce slevy? Jakmile začnete o ceně jednat, dáváte tím najevo, že jste chtěla zákazníky natáhnout a vydělat na nich. A to není dobrý vzkaz. Pokud má zákazník problém s cenou, pak je dobré zvolit postup – nechat cenu a přidat něco hodnotného navíc. Nikdy nesnižovat cenu a nikdy nedávat bonus, pokud není třeba např. z výše zmíněného důvodu.

Stanovte ceny takové, abyste byla přesvědčená, že jsou naprosto fantastické a sama byste tu službu ihned za tuhle cenu brala. Pak nebudete potřebovat jakékoliv bonusy nebo slevu proto, abyste si jí před zákazníkem obhájila  aby Vám to zákazník uvěřil.

Zákazníky informovat o možnosti focení max. jednou za 3 měsíce.
Mějte se prima a těším se, že shlédnete i zbývající videa.

 

Dobrý den Pepo, chci se zeptat, jaký je váš názor, zda ponechávat v úložišti již vyhotovené zakázky? Jak focení přibývá místa na disku je pořád méně. Děkuji

Myslím, že není ostuda stáhnout zakázky 2 roky staré. Nicméně je doporučuji u sebe vždy archivovat. Disky nestojí tak moc v porovnání s tím, co vše se na ně vejde. A když se na nás zákazník po pěti letech zoufale obrátí a my mu jeho fotky dokážeme znovu předat, bude o nás mluvit v superlativech. Mějte hezký zbytek dne!

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Zuzka C. napsal:

    Dobrý den. Zajímá mě, jak to je se souhlasem klienta s uveřejněním fotek v dnešní době s GDPR. Může si fotograf v souladu se zákonem vyhradit absolutní právo uveřejňování fotek pro svou propagaci na webu i sociálních sítích? (snažím se to vyčíst přímo v zákoníku, ale moudrá z toho zatím nejsem). Předem moc děkuji za odpověď!

    • Josef Cvrček napsal:

      Vždy je třeba mít souhlas, alespoň ústní, pokud nejde o dokumentární účely (fotografování akcí do novin atp.) Jakmile je za tím Váš byznys, např. ukázka Vaší práce na facebooku nebo na Vašem webu, je nutný souhlas. Ústní je postačující. Pokud by někdo v budoucnu názor změnil, jednoduše Vám řene, abyste fotky stáhla a Vy to předpokládám uděláte. Pokud byste chtěla jeho fotku použít tak, že by byla jen těžko stažitelná (prodej na fotobankách, reklamní předměty…), pak chtějte souhlas písemný.

  2. Baruna napsal:

    Dobrý den, chtěla bych si založit živnost na focení. Mnoho věcí už mám zjištěných, avšak mě zajímá jedna věc. Je nutné mít školu, rekvalifikaci a nebo nějaké osvědčení z kurzů? Nějaké kurzy už mám za sebou, ale nemám žádný papír o absolvování. Je to problém, nebo si musím udělat například tu rekvalifikaci? Děkuji.

  3. mallorcca napsal:

    Dobrý den,
    při založení živnosti na focení, jaké musí mít fotoateliér náležitosti pro to, abych v něm mohla podnikat. Označení provozovny a dále? Nemohu se nikde nic dozvědět, snad mi poradíte vy. Dále by mě zajímalo, pokud bych místo živnosti s někým podepisovala dohodu o provedení práce, pak je to v pořádku a živnost mít otevřenou nemusím?
    Děkuji

    • Josef Cvrček napsal:

      Hezký den, ateliér stačí označit (Vašim jménem a IČ) a ohlásit ho jako provozovnu na živnstenském úřadu. Tam Vám i řeknou více podrobností, jsou velmi ochotní. Pokud budete pro někoho pracovat přes dohodu, živnost mít nemusíte. Daně za Vás odvede v tomto případě on.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.