Kolik si vydělává a kolik si může vydělat fotograf?

Časy se mění. Být dobrý fotograf nestačí. Proč?
Protože dobrých fotografů je spousta.

Jak je dnes placený mizerný fotograf, co myslíte?
Mizerně?

Ne. Vůbec. Když fotograf odvede mizernou práci, zákazník mu omlátí fotky
o hlavu a nedá mu ani korunu. Navíc se postará o to, aby nikdo z jeho známých a kamarádů za tímto fotografem již nepřišel.

Za špatnou práci není žádná odměna.

A jak je dnes placený dobrý fotograf?
Dobře?

Kdepak. Mizerně. Je spousta dobrých fotografů. A ti žijí „od výplaty k výplatě“.
Pokud jste dobrý fotograf, máte zpravidla špatnou odměnu.

Jen pro upřesnění, průměrný plat fotografa je v ČR 21 092 Kč hrubého
(16 592 Kč čistého).
A samozřejmě víte, že většina fotografů nemá ani tento průměrný plat …

A co když budete výborný fotograf? Kolik vyděláte? Na jakou odměnu se můžete těšit?
Už asi tušíte. Ano, budete mít dobrou odměnu.

Pár fotografů fotí opravdu výborně a mají se dobře.

A co musíme udělat pro výbornou odměnu, když nestačí být výborný fotograf?

Musíme udělat něco jinak. (dobrá zpráva je, že kolikrát stačí maličkost)

Jak na to? Jak se odlišit od ostatních fotografů?

Základní pravidlo odlišení se je: „Dělejte něco, co ostatní fotografové buď nedělají vůbec, nebo v tom jsou mizerní.“

Většina fotografů se chce odlišit stylem nebo specifickými úpravami fotek.

Co myslíte, bude to fungovat?

Možná. Ale jen někomu. A bude to proklatě těžké. Proč?

Protože tato činnost nesplňuje základní pravidlo odlišení se. Proč?

Protože to dělá většina fotografů 🙂 Máte dělat něco, co nedělají a nebo něco,
v čem mají rezervy. Ale většina jde právě touto cestou!

Co ale nedělají vůbec nebo v tom hodně, ale opravdu hodně pokulhávají?

Co třeba marketing?

Kolik fotografů má marketingově propracované weby?
Kolik fotografů dokáže udělat opravdu špičkovou nabídku?
Kolik fotografů umí profesionálně vystupovat na osobním jednání s klientem?

Něco Vám povím. Je jich proklatě málo. K jejich vlastní škodě.

To ale není jediná možnost, v čem se můžete jako fotograf odlišit

Co si třeba otevřít místo fotoateliéru kavárnu s fotoateliérem?

Nekuřáckou kavárnu s dětským koutkem, kam budou chodit maminky s dětmi
z celého města. Nekuřáckou útulnou kavárnu, kde na zdech budou fantastické fotky dětí. Fotky, které jste samozřejmě vyfotili Vy ve Vašem fotoateliéru. Fotoateliéru, který je nějakou divnou náhodou zrovna přímo v této kavárně.

A pojďme dál. Co takhle služba hlídání dětí, v rámci které dítka vždy vyfotíte? Nebo spojení kadeřnického studia a focení? Či třeba posilovna s fotografem?

Přijde Vám to šílené? Možná. Čím šílenější a kreativnější bude Váš nápad,
tím lepší. Protože tím méně lidí najde odvahu se do něj pustit.

Tím více se budete odlišovat a tím spíš budete mít nejen práci, která Vás opravdu baví, ale i výbornou odměnu. Nebo dokonce wow odměnu?
A víte, kdy jedině to zjistíte?

Ano, když to zkusíte. A nebojte se. Proč? Víte čeho člověk na konci života nejvíce lituje? Toho co udělal nebo toho, co neudělal?

Odpověď už nechám na Vás.

A kolik že to může fotograf vydělat?

Cokoliv, co si dokážete představit. Mé vlastní mnohaleté zkušenosti říkají,
že pokud budete šikovný fotograf, který bude fotit fajnové fotky a bude mít výborný marketing, můžete jen focením vydělávat i 60 000 Kč měsíčně

Pokud však pustíte uzdu své fantazii, najdete odvahu zaměstnat další lidi,
otevřít si síť ateliérů, které budete pronajímat nebo např. vytvoříte poradenskou agenturu, která za poplatek poradí fotografům s výběrem fotoaparátu či objektivu, můžete se dostat na výrazně vyšší částky.

A co třeba agentura, která bude odkupovat špičkové fotografie a ty dále prodávat na fotobankách? Nebo třeba vlastní specializovaná fotobanka? …
Čím šílenější, tím lepší, pamatujete?

Ale pozor. Pokud budete jen průměrný fotograf, který se ničím neodliší,
čeká Vás průměrná mzda.

Mám pro Vás velké množství silných a praxí ověřených postupů a návodů,
jak mít dokonalý marketing a jak má vést fotograf obchodní jednání.

Zajímá Vás to? Pak se těšte na letošní léto a sledujte mé e-maily!

Jste zvědaví oč jde? Čeká nás evoluce ve světě fotografie. Nebo spíš revoluce? Těšte se na léto!

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Sima napsal:

    Ahoj Pepo, děkuji za všechny krásné teorie. Jak jsi podotkl, má to jeden háček – hlavu. Může být chytrá ale pokud v ní máme nějaká omezení, která neumíme odstranit, tak nám nepomůže ani dobře míněná rada :). Já jsem zrovna člověk, který fotí pro radost. Přesto, že mi všichni chválí fotky a rádi se vrací, já si nevěřím. V jednom díle jsi to přesně řekl – stále mám pocit, že ještě tohle zlepším….. či tohle se naučím…..a pak snad…. no a ono je stále co zlepšovat :). Chybí mi odvaha, sebedůvěra. . . . i přesto focení miluju, mám ho jako velikého a celkem drahého koníčka.

    • Josef Cvrček napsal:

      Ahoj, díky za zpětnou vazbu. Dobrá zpráva je, že s tou hlavou můžeš lecos udělat. Jen to chvíli trvá a rozhodně to není ze dne na den. Spolu s mým týmem na to máme speciální produkt: http://www.motivacniimpulzy.cz – Stáhni si audioknihu a pak sleduj e-maily. Velké letní téma bude právě odbourávání strachů a brzd a jsem si jistý, že tě to (budeš-li chtít) hodně posune.

  2. venda napsal:

    Dobrý, ale teď mi napadá: Když to takhle začne po přečtení tohoto článku dělat většina fotografů, tak už se pak nebudou tolik odlišovat a bude jich zase – většina. Jak odlišit většinu, která fotí jinak od většiny, která fotí jinak? 🙂

    • Daniel napsal:

      Nevěřte tomu, všichni ví že kouření škodí a třetina na to kašle a tak by se dalo pokračovat. Odvaha přejít od slov k činům je propastně dlouhá …
      Základní problém je, že dneska si foťák/mobil pořídí každej a tak jen „odcvakat“ je málo.

    • Josef Cvrček napsal:

      Vendy, toho se bát nemusíte. Něco jiného je o něčem přemýšlet a něco jiného je jít a udělat to. Pokud se do toho pustíte, budete jedna z mála. A hlavně, úspěch není o jednom nápada na začátku. Úspěch je o trvalém přístupu a myšlení, o touze a smyslu toho, co děláme.

      Cestou totiž přijde řada překážek, které bude třeba překonat. A zde většina lidí odpadne. Výhoda pro Vás je, že je jen na Vás, zda také odpadnete, nebo je překonáte a dotáhnete vše do úspěšného konce.

  3. Jiří Petr napsal:

    Ahoj Pepo. Díky za hezký a inspirativní článek. Tušil jsem, že to tak nějak s těmi fotografy bude, ostatně platí to obecně ve všech oborech. Vzpomínám si na slova Steve Jobse, který říkal (volně interpretováno): „Zakládáte-li firmu jen pro peníze, tak toho raději nechte. Nedopadne to dobře. Chtějte dobrý produkt, pak budete úspěšní“. O to víc si vážím vámi zvoleného názvu celé kampaně „Focením k radosti“. Je to přesné a naprosto výstižné. Když se s foťákem procházím jarní přírodou, stále mi to v myšlenkách vysakuje :-).

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.