Jiný jako ostatní

“Odlišení se” je základní stavební kámen úspěchu. To platí nejen ve světě fotografie. Proč?

Proč je pro fotografa tak důležité se odlišit?

Pokud budeme dělat stejné fotky, jako většina fotografů, budeme mít stejnou nabídku, jako většina fotografů, stejné ceny a stejné webové stránky, budeme jen jedni z mnoha. Budeme v průměrné šedi.

Je pak jen malá pravděpodobnost, že si nás někdo všimne. Nebudeme totiž ničím vynikat.

Představte si nějakou úspěšnou restauraci, kterou znáte. A teď se zamyslete: Je to nějaká obyčejná restaurace, nebo restaurace, která se něčím odlišila?

marketing pro fotografy odlišení seVětšina fotografů to dělá takto

Je většina lidí v životě úspěšná? Je většina lidí strůjcem svého života, nebo se spíše staví do role oběti? Žije většina lidí šťastný život nebo si spíše na něco stěžuje?

Je většina fotografů úspěšná, ať už po stránce obchodní tedy podnikatelské, či po stránce umělecké tedy kvalitativní?

Zajímavé však je, že se obecně řídíme většinovými názory. Jde ale o názory úspěšných nebo neúspěšných lidí?

Když většina lidí je neúspěšná, pak jde samozřejmě o názory neúspěšných lidí. Jinak by nemohly být většinové. Proto je důležité jít proti proudu. Zapomenout na to, co se obecně říká a doporučuje. Razit si svou cestu, mít svou hlavu a svůj názor.

Čím se tedy ve světě fotografie odlišit?

Odlišení se specifickým fotografickým stylem

Většina fotografů z těch, které se rozhodnou odlišit, volí cestu originální tvorby. Hledají svůj specifický styl, unikátní rukopis, prostě něco, co jejich fotky odliší. 

Někteří to řeší již při focení. Volí netradiční kompozici či netradiční svícení. Jiní hledají zázračnou úpravu na počítači, která dá jejich fotografiím punc originality.

Zpravidla jsou však neúspěšní.

Představte si, že se učíte hře na klavír. Je celkem jednoduché si představit, že mistři ve svém oboru mají při hře na klavír také svůj styl. Vkládají do skladeb svůj rukopis. Umí improvizovat. 

Jenže to jsou mistři ve svém oboru. Hudebníci s mnohaletými zkušenostmi. Myslíte si, že v prvních letech svého hraní na klavír uměli improvizovat? Myslíte si, že měli hned od počátku svůj rukopis? 

Ne. Hráli pode stejných not, podle kterých hrají dnešní děti, které s hrou začínají. Hráli absolutně stejně jako všichni, kteří kdy začínali. Svůj styl si vytříbili až po mnoha letech.

Je tedy naivní si myslet, že dnes něco vymyslím a zítra budu mít svůj originální styl, kterým se odliším.

Navíc, už první věta této kapitoly Vás mohla zatahat za uši a napovědět, že tudy cesta nevede. Schválně ji zopakuji: “Většina fotografů z těch … “

Odlišení se cenou za fotografické služby

Méně časté, avšak již zajímavější odlišení, může být odlišení se cenou. Být ten nejlevnější, tedy diskont, nebo jeden z nejdražších, tedy luxus.

Rizika tohoto odlišení jsou však dosti vysoká. Být nejlevnější může vést k tomu, že budeme dělat za hubičku a brzy budeme mít hluboko do kapsy. Touto cestou jde totiž vícero fotografů. Přetahují se pak o to, kdo bude nejlevnější, a nakonec pracují hluboko pod cenou. To je dlouhodobě neúnosné a po chvilce krachují. Často navíc zadlužení.

Touto cestou může jít ten, kdo dokáže snížit cenu snížením nákladů. Tedy ten, kdo nechce odevzdávat kvalitní práci (šetří čas třeba tím, že fotky neupravuje), kdo nechá za sebe pracovat studenty (za 50 Kč/hod) a kdo šetří na technice. 

A ano, přesně to je popis diskontu. V Penny se šetří tím, že se potraviny nevybalují, v Kauflandu zas nejsou housky tak kvalitní jako v rodinné pekárně.

Ale je to v pořádku. Diskont, pokud má své výdaje a příjmy pod kontrolou, může přeci velmi dobře prosperovat!

Být velmi drahý je dost možná ještě rizikovější. Pokud totiž nevěříte, že mají Vámi vyfocené fotky opravdu tak vysokou hodnotu, těžko Vám to uvěří někdo jiný. A jak poznáte, zda věříte ve svou cenu či nikoliv?

Představte si fotografa, který dělá stejné fotky jako Vy. Chová se jako Vy a má stejné ceny jako Vy. Byli byste mu ochotni za to, že Vám nafotí svatbu či Vaše děti zaplatit přesně tolik, kolik si říkáte Vy sami?

A co s tím? Jak jinak se může fotograf ještě odlišit? 

Mám dobrou zprávu! Jsou tisíce možností, jak se odlišit. Stačí se zastavit a podívat se na vše z hodně velkého nadhledu! Někdy stačí naprostá maličkost a budete úplně jiní jako ostatní. Nehledejme v tom nějakou složitou vědu.

Co se odlišit třeba tím, jak komunikujete v telefonu, jak oslovujete potenciální zákazníky, jak reagujete na jejich dotazy a námitky, jak píšete emaily, jak tvoříte nabídky, jaké máte stránky, jaké používáte nástroje ke své propagaci, jak prezentujete sami sebe a to, co dovedete. 

Odlište se třeba tím, že lidem nebudete nabízet “jen fotoreportáže”, ale vzpomínky na nejkrásnější chvíle jejich života! 🙂

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Jarda napsal:

    Máte špatně termín semináře. Ten je 16.5. sobota. Zde uvádíte o den dřív.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.