Jak se pozná fotograf „profík“ a fotograf „amatér“

Předpokládám, že tento článek budou číst především fotografové. Dozvíte se v něm, jak se dá poznat kvalita fotografa v závislosti na tom, jak se prezentuje. Zamyslete se tedy nad tím, jaké signály vysíláte ke svému okolí a svým potenciálním zákazníkům. Budu moc rád, pokud Vám některý z níže uvedených tipů pomůže.

Rozdíl mezi profesionálním a amatérským fotografem

rozdíl mezi kvalitním a nekvalitním fotografem, jak poznáte o kterého jde?

Dnešní článek o focení začneme ujasněním pojmů. Pokud je někdo profesionální fotograf, znamená to, že je fotografování jeho hlavním zdrojem příjmů. Pokud je někdo fotograf amatér, znamená to, že ho živí jiná činnost.

Slova amatér či profesionál nevypovídají nic o kvalitě odvedené práce. Profesionální fotograf může mít i pěkné i ošklivé fotografie. Stejně tak fotograf amatér.

Protože se však fotografové profesionálové věnují fotografování 8 hodin denně a mají většinou mnohem více „odfoceno“, obecně se předpokládá, že mají více zkušeností a jsou tedy kvalitnější. Asi je opravdu poměr kvalitních a nekvalitních fotografů  mezi profesionálními fotografy o něco lepší, než mezi amatéry. Ale to je vše.

Jak se dá poznat kvalitní a nekvalitní fotograf?

Existuje několik indícií, jak poznat kvalitního a nekvalitního fotografa. Žádná indície není stoprocentní. Je třeba je vnímat jako soubor nějakých pravděpodobností. Čím více indícií ukazuje na to, že jde o kvalitního fotografa, tím více je pravděpodobné, že opravdu bude kvalitní.

Jak tedy poznat kvalitního a jak nekvalitního fotografa?

Webové stránky fotografa

Webovky prozradí hodně. Už jsem slyšel hodně výmluv, proč fotograf nemá webové stránky. Nebo proč je má v hrozném stavu či proč je nemá aktuální.

Vím však jistě jednu věc. Každý dobrý fotograf, kterého jsem kdy potkal, měl pěkné, vlastně luxusní, webové stránky. A to nemůže být náhoda. Tak, jak fotograf přistupuje ke své práci, tak přistupuje i ke své prezentaci. Pokud je nedbalá a amatérská, bude takové i jeho dílo.

A určitě Vám hodně napoví to, kolika žánrům se fotograf věnuje. Čím méně, tím lépe. Vzpomínám na své začátky. Taky jsem se tvářil, že fotím všechno. Krom fotografování jsem se tvářil i jako profesionální grafik, kameraman, střihač a kdo ví co ještě 🙂 Nafotil jsem vše od portrétů, přes produkty až po krajinu.

Podívejme se na to z trochu jiného pohledu. Když budete mít problém s očima, určitě půjdete za specialistou na oční. Doktorovi s nápisem na dveřích: kardiochirurg, ortoped, ušní specialista a gynekolog, to vše v jedné osobě, byste se vyhnuli obloukem. Pro fotografy platí to samé. Takže, pokud fotí krajiny, portréty, reportáže, makro a sport, pak to není dobrá volba. Umí od všeho trochu, ale od ničeho nic.

Také koukejte na to, jak se fotograf prezentuje. Má na stránkách hodně textu? Snaží se omluvit svou cenu? Vysvětlovat jak je výběr fotografa důležitý? Pak je to zoufalá snaha někoho uprosit. To ukazuje na amatéra nemajícího dostatek práce. Pokud je fotograf šikovný, první, co najdete na jeho webových stránkách, budou špičkové fotky. Textu jen minimálně. A rozhodně Vám nebude vysvětlovat, proč stojí tolik a tolik, protože své ceně věří.

A jak o sobě fotograf píše? V jednotném čísle sám za sebe? Nekvalitní fotografové často píší v množném čísle a schovávají se v davu. Jinými slovy se snaží působit jako firma. Mnohdy se schovávají i pod jméno firmy. Mají logo a hrají si na „corporate identity“. Přitom vše včetně textů píší jen oni sami. Nemají kolegu, nemají sekretářku, vlastně nemají ani účetní. I tak ale píší v množném čísle.

Pokud má fotograf tendenci se vychloubat tím, jakou má techniku, nepochopil, o čem fotografie je a opět se jen snaží upoutat věcí, která není tak podstatná. Mnohem podstatnější by měla být ukázka jeho práce a jeho jméno.

Reference na fotografa

Hodně o fotografovi napoví sociální sítě. Kvalitní fotograf má většinou profil na facebooku. Pročtěte si příspěvky jeho zákazníků. Jasně, špatné zprávy na jejich profilu nenajdete. Ty si fotograf smaže 🙂 Ale pokud tam má někdo desítky kvalitních komentářů a jiný jen dva, je to už slušná indície.

Zajímavá mohou být i různá externí fóra. Třeba na webu beremese. Fotograf, který nemá do čeho píchnout, tedy není kvalitní, pročítá fóra a reaguje na příspěvky o sobě samém, pokud nějaké najde. Fotograf, který je kvalitní, nemá moc času, protože je o něj velký zájem. Sotva odpovídá na svém facebooku, natož aby se zabýval tím, co se o něm píše jinde. Navíc, pokud je kvalitní a má spokojené zákazníky, nemá ani potřebu se vyjadřovat k tomu, co je o něm kde psáno.

Vyhněte se tedy příliš diskutujícím fotografům. Jsou podezřelí 🙂

Inzerce fotografa

Pokud si fotograf platí přednostní výpisy v katalozích firem, snaží se zviditelnit a najít zakázky „podezřelou“ cestou. O kvalitních fotografech si lidé říkají. O nekvalitních nikoliv. Má tedy málo práce, když si platí inzerci. To tedy zkratkovitě znamená, že buď není kvalitní, nebo s fotografováním za peníze teprve začíná.

Může to samozřejmě i ukazovat, že jen neovládá marketing. Proto jsem psal, že jde jen o indície, nikoliv o jasné ukazatele.

Fotogalerie fotografa

Jinak kvalitní bude fotograf, který má svou svatební fotogalerii dělenou na svatby a jiný, který ji má dělenou na části svatebního dne. Pokud máte z každé svatby 30 špičkových fotek, už to o něčem vypovídá. Pravděpodobně budete ukazovat svůj výstup uceleně a pochlubíte se, že odvádíte na každé svatbě kvalitní výkon od rána až do večera. Budete tedy mít galerie typu: Jana a Petra, Gabriela a Tomáš.

Pokud máte z každé svatby jen 3 povedené fotky, je lepší třídit galerii na části svatebního dne. Smícháte tak dohromady nahodilé podařené portréty, kdy z každé svatby tam je tak jeden nebo dva. Více se Vám jich totiž nepovedlo. Je mi rozumět? Budete mít galerie typu: svatební přípravy, svatební obřad, hostina.

A to samé platí pro portrétní fotky. Máte v galerii změť portrétů, kdy z každého focení tam je tak jedna nebo dvě fotky? Nebo máte ucelené galerie, kde ukazujete, že jste jedné modelce udělali deset skvělých fotek.

Osobní setkání a vystupování fotografa

Pokud dojde na osobní setkání, dá se poznat i to, co mohlo na internetu zůstat skryto.

Je fotograf ochoten ustupovat ze své ceny? Je ochoten pro Vás udělat všechno? Pak jde o signál nekvalitního fotografa. Kvalitní fotografové si vybírají, co budou fotit a vytyčují si své mantinely sami. Pokud se chce někdo nechat od nich nafotit, musí přistoupit na jejich pravidla, nebo má smůlu.

Naslouchá fotograf Vaší představě a vyptává se na ni nebo mluví o sobě a předkládá argumenty typu co vše dokáže a co můžete získat tím, že Vás bude fotit on? Pokud naslouchá, bude kvalitní. K realizaci kvalitní práce je nezbytně nutné se umět vcítit do zákazníka a naslouchat jeho představě. Naladit se s ním na jednu vlnu. Pokud fotograf hovoří o sobě a o svých službách, pak půjde spíše o nekvalitního fotografa.

Veřejný ceník

Tato indície je ze všech uvedených asi nejslabší, ale i tak může leccos napovědět. Má fotograf na internetu ceník? Pokud ano a je drahý, pak bude pravděpodobně i kvalitní. Pokud ano a je levný, pak bude s větší pravděpodobností nekvalitní.

Cílevědomí lidé, kteří jsou schopní dotahovat věci do konce a pracovat na sobě si váží svého času a sebe sama. Proto mají i svou hodnotu. Pokud má někdo vysoké ceny a nestydí se za ně, pravděpodobně mu je zákazníci platí a pravděpodobně je tedy kvalitní.

Pokud fotograf ceník nemá a pošle Vám cenu až na vyžádání? Když bude nízká, pak volil taktiku: Nedám ceny a zkusím je nějak ukecat. Jde pravděpodobně o nekvalitního fotografa.

Pokud je cenová nabídka vysoká a je doprovázena řadou argumentů, půjde opět pravděpodobně o nekvalitního fotografa, který se Vás snaží „ukecat“. Pokud bude cena vysoká a nebude příliš „okecávaná“, pak půjde nejspíš o fotografa, který fotí bohaté zákazníky. Ti totiž cenu neřeší a proto ji nemusí mít na webu.  A takový fotograf bude pravděpodobně kvalitní.

Jak je vidět, je to celkem slušná alchymie. Věřím ale, že jste si každý odnesl pár postřehů a že Vám některé z nich pomohou.

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Pluribus Wiggum napsal:

    Takže když si někdo platí přednostní výpisy v katalozích, tedy využívá dejme tomu určité formy výkonnostního marketingu, tak nerozumí marketingu? Trošku odd názor, nemyslíte? 🙂

    • Josef Cvrček napsal:

      Pokud neměří, zda má tento přednostní výpis pro něj smysl, pak dle mého názoru opravdu nerozumí marketingu. A obávám se, že 95% lidí a firem, co platí za přednostní výpisy, toto opravdu neměří.

  2. Jana Rotterová napsal:

    Díky za další článek a je vidět, že máte své zkušenosti, souhlasím ve všech bodech obžaloby špatných fotografů. Je fakt, že za dobrého fotografa hovoří především jeho práce, ostatní řeči jsou omáčka navíc. Pokud nefotí dobře může říkat co chce a tento fakt tím nezmění. Jen bych si dovolila nesouhlasit v bodě, kde tvrdíte, že je důležitá jakási úzkoprofilovost, mohu -li to tak pojmenovat. Myslím si, že pokud je fotograf nadaný a má talent a fotí skrze duši jak se říká, nezáleží na tom co konkrétně fotí, dokáže udělat pěknou portrétovku, krajinu i makro. Prostě buď to tam je nebo není a je jedno jestli fotí modelku nebo kozu na louce 🙂 Děkuji a přeju mnoho dalších úspěchů a těším se na další články.

  3. Robert Prokes napsal:

    Diky za dalsi dobry clanek. Rad skoro se vsim souhlasim :o)

  4. Martin napsal:

    No musím napsat, že ve většině zde uvedených věcí splňuji spíše popis dobrého fotografa, ovšem jsem znám jako velice špatný a podprůměrný fotograf , který nemá téměř žádné zakázky . Ani bych se nenazval fotografem, ono se tak dneska chlubí téměř každý, kdo si koupí zrcadlovku a udělá pár snímků známých a kamarádů, vystaví sei je na fb a do popisku napíše umělec 🙂 Takže přesně musím souhlasit s panem Cvrčkem, že žádná indície není stoprocentní 🙂 Přesto opravdu moc moc pěkný článek .

    • Jana Kokrdová napsal:

      S Martinem naprosto souhlasím.Pomalu se bojíme říct,že jsme profíci,jak je to lidem k smíchu.Ti umělci ,nám berou práci a já to dělám už 22 let .Neodmítáme nic,pokud to není pohřeb ,či porno atd.Hlavně fotíme školy a školky a je to pěkná dřina .

      • Josef Cvrček napsal:

        Přeji pěkný den Jano, v květnu budu mít kurz o marketingu pro fotografy. Rád Vás na něm přesvědčím, že situace není zdaleka tak zlá. Ba naopak. Dnešní doba je fotografům více než příznivá. Je ale třeba dělat správné věci a jít trochu s dobou. V případě zájmu sledujte aktuální termíny vypsaných kurzů zde na blogu 🙂 Mějte krásný den.

  5. Flukeatelier napsal:

    pekny clanek, mozna jen stoji za kritiku to ze by se nemelo 100% brat doslova co zde pisete. profil na facebooku stejne jako web nema spoustu (rekl bych dle meho skromneho nazoru spickovych) fotografu jednoduse proto ze na to nemaji cas a nektrei treba proto ze svoji praci berou jako bussines a nej jako prezentaci sveho umenicka. kazdopadne v jinejch ohledech velice pekne napsano!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.