Jak fotit pohyb? Technikou panning!

V dnešním článku se spolu podíváme na jednu velmi zajímavou techniku, jak fotit pohyb. Nejen že vzniknou kreativní a originální snímky, ale navíc jde o jedinou techniku, jak zachytit pohyb ostře a to i s delšími časy! Panning. Poznáte ho podle klasického směrového rozmazání pozadí.

Ukázka techniky panning, fotografování pohybu na delší časyPodívejte se na ukázkové fotografie pořízené technikou panning. Touto technikou můžete fotit auta, motorky, kola, děti na sáňkách, atlety, prostě cokoliv co je v pohybuje. Je ale důležité, aby se objekt pohyboval ze strany na stranu, tedy zleva doprava nebo obráceně. Jinými slovy, abyste ten pohyb zaznamenali z boku. Pokud by auto jelo směrem k Vám, pak byste měli smůlu. Protože by vyjelo z hloubky ostrosti a bylo by rozmazané.

Jak nastavit fotoaparát pro panning focení?

A jak na to? Nastavte si delší čas. Ideálně něco mezi jednou desetinou a jednou čtyřicetinou vteřiny. Je tedy dobré pracovat v režimu priorita času nebo ve zcela manuálním režimu. Koukejte přes hledáček nebo přes živý náhled a sledujte pohybující se objekt. Představte si, jako by šlo o zajíce a vy jste myslivec, který ho chce trefit pistolí. Namíříte na něj a budete ho sledovat. Přesně to samé uděláte s fotoaparátem a obejktem v pohybu, který chcete vyfotit. Namíříte na něj a začnete ho sledovat.

Snažíte se ho stále držet uprostřed hledáčku. Jakmile chytnete jeho tempo a máte pocit, že se Vám ono auto nebo běžící dítě v hledáčku již nehýbe, že ho dokonale sledujete a je pořád uprostřed, stiskněte spoušť a stále jej sledujte. Až fotoaparát přestane fotit, můžete se zastavit a objekt přestat sledovat.

Ukázka techniky panning, fotografování pohybu na delší časyZatímco jste fotili, pohybující se objekt byl v hledáčku pořád na jednom místě. Proto se vykreslil ostře. Pozadí se ale měnilo. No jasně, však jste s fotoaparátem pohybovali. A proto je rozmazané ve směru pohybu. Proto to charakteristické rozmazání, které vždy prozradí, že jste tuto techniku použili.

Některé programy také umožňují simulovat směrové rozmazání, ale nikdy to není tak dokonalé, jako když použijete přímo techniku panning.

Focení v praxi dá zabrat

Pokud vyrazíte do terénu, a bude panning zkoušet, nelekejte se. Z počátku se asi nebude moc dařit a budete rádi, když vyjde třeba každá dvacátá fotka. Opakováním a praxí lze ale tento poměr vylepšit tak, že po určitých zkušenostech bude dobrý již každý druhý záběr. Trpělivost se vyplácí.

V začátcích Vám také může pomoci stativ. Stačí mu zaaretovat vertikální pohyb tak, aby s ním šlo pohybovat jen zleva doprava či obráceně. Je tu ale jedno „ALE“. Když si stoupnete k silnici, že budete zkoušet panning a namíříte fotoaparát, který je na stativu, tak mají auta tendenci přibrzďovat 🙂

  1. jiřík napsal:

    Dobrý článek, jen u fotek mi chybí EXIF.
    P.S. myslivec na zajíce chodí s puškou a ne s pistolí 🙂

  2. Anonym napsal:

    Já osobně bych nevolil statické ostření ,tedy one shot u Canonu ,ale právě servo .Myslím,že přesně uprostřed osy se mi stát nepovede.

  3. Stanislav napsal:

    Zdravím,pořád to nechápu 😀 namířím na pohybující se objekt,sleduji,mám zaostřeno a při sledování fotím s nastavením kontinuálního snímání? Nebo domáčknu spoušť v okamžiku kdy se mi to bude zdát vhodné.Děkuji

  4. Libor napsal:

    Děkují za radu a jak ostřít?

    • Josef Cvrček napsal:

      Libore, stačí namáčknout spoušť do poloviny a mít nastaven režim statického ostření, objekt bude pořád ve stejné vzdálenosti.

  5. jan asverus napsal:

    Pozdravuji! Ďakujem za tip.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů