o focení, jednoduše

Fotografování jako živnost – druhá strana mince

je dobré mít fotografování jako koníček nebo jako živnost

Hodně lidí se chce živit focením

Mít fotografování jen jako koníček nebo se jím živit? Jaké jsou klady a zápory profesionálního fotografování?

je dobré mít fotografování jako koníček nebo jako živnost

Focení je především zábava.

Živit se focením byl i můj sen. Hned po vysoké škole jsem se nechal „řádně“ zaměstnat v Plzeňské Škodovce. Po necelém měsíci mi bylo jasno: „Tohle celý život nevydržím.“ Otráven svým zaměstnáním jsem se rozhodl: „Uskutečním svůj sen. Stanu se profesionálním fotografem.“ Každý začíná fotit pro radost. A protože nás focení baví a naplňuje, dříve nebo později přichází myšlenka: „Nemohl bych si tím přivydělat? A když by se dařilo, mohl bych se tím i živit a mít svou práci snů!“

Protože vím, že být profesionální fotograf je snem nejednoho z Vás a protože se na mých živých kurzech fotografování neustále potkávám s novými a novými zájemci o toto řemeslo, rozhodl jsem se poodkrýt věci, o kterých profesionální fotografové moc nemluví.

Jen málo fotografů focení opravdu uživí

Mezi focením pro zábavu a focením za peníze je však obrovský rozdíl. Tak především je třeba zmínit, že do roka 80% všech fotografů zkrachuje. Do pěti let z těch zbývajících 20% dalších 80% zkrachuje. Pět let tedy přežije jen 4% fotografů. Proč?

Protože fotografování za peníze je především byznys. Pak až fotografování. Pokud chcete být mezi těmi 4% úspěšných, je třeba mít správný marketing a dělat správné podnikatelské věci.

V čem je fotografování za peníze nebezpečné?

Na co fotografové primárně zapomínají a stává se jim osudným, když se rozhodnou focením vydělávat?

1) O úspěchu nerozhodne to, jak kvalitní jste fotograf, ale to, jaký jste podnikatel. Jde o zcela jinou dovednost. Znám hodně kvalitních fotografů, kteří jsou mizerní podnikatelé a hodně mizerných fotografů, kteří jsou kvalitní podnikatelé. Druhé skupině se daří více. To kvalitní fotografové slyší jen neradi.

Hodně lidí utíká ze svého zaměstnání. Mají totiž pocit, že dané problematice rozumí mnohem více, než jejich zaměstnavatel. Často tomu tak opravdu je. Ano, fotografové, kteří jsou zaměstnaní v nějakém větším minilabu, umí opravdu často fotit lépe, než majitel minilabu.  V hlavě jim šrotuje myšlenka: „Když se daří člověku, který tomu nerozumí tak jako já, bude se dařit i mně.“

Opouští tedy své zaměstnání a zakládají živnost. Naprostá většina z nich skončí do roka. Jsou totiž dobří fotografové, ale mizerní podnikatelé. Tajemství úspěchu minilabu nestálo na jejich kvalitních fotkách, ale na schopnosti majitele sehnat zakázky a vyjednávat se zákazníky.

2) Fotografování bude jen dílčí část toho všeho, co budete muset fotograf v začátku svého podnikání dělat a řešit. Začínající fotograf podnikatel stráví focením maximálně 20% svého času. Zbývající čas mu zabere tvorba webu, budování sociálních sítí či zkoumání legislativy. Možná se to zdá jako banální záležitost, ale pokud nemá zkušenosti s podnikáním, čeká ho objevování zcela nového světa.

Jak vést daňovou evidenci? Jak vystavovat faktury? Jak bude vypadat smlouva, kterou se zákazníky podepíše? Jak vést obchodní jednání? Bude si dělat vizitky a zkoušet nějakou reklamu? A dalo by se najít hodně dalších otazníků. Nejde o těžké věci. Ale je jich celkem dost a zaberou mu hodně času.

V začátcích fotografického podnikání si jen málokdo bude moci dovolit zaplatit právníka, účetní a uklizečku, aby to udělali za něj. Pro většinu fotografů je tedy začátek podnikání velkým zklamáním. Hodně práce, která s focením nesouvisí a co hůř, která ani nevydělává peníze.

3) Brzy se dostavuje strach a nejistota zda bude dost zakázek a peněz. Tento strach bývá další častou příčinou krachu nejednoho fotografa.

Kvůli obavám z budoucnosti se totiž stává, že začínající fotografové podnikatelé pracují pod cenou. Snaží se urvat kdejakou zakázku. Ani neumí odhadnout, jak dlouho jim její zpracování zabere.

Aby vydělali dostatek peněz, zahlcují se nesmyslně placenými zakázkami. Když mají práci, jejich strach je menší. V práci a zakázkách tedy hledají lék na své obavy o budoucnost. Chtějí mít pocit: „Udělal jsem pro to maximum.“  Sami se dobrovolně zahlcují. „To je proto, aby se můj byznys pořádně rozjel, a jednoho dne jsem se měl lépe.“

Další omyl. V důsledku dlouhých směn a úmorné práce nedosáhnou toho, že se budou mít lépe, ale toho, že budou mít rodinné i zdravotní problémy. Po nějaké době se sami zlikvidují a dojdou k závěru, že se focením nedá dobře živit. Vždyť tolik dřou a stále nic. Žijí od nuly k nule.

Jde to ale i jinak.

4) Fotografové pracují, když se ostatní baví. Tak třeba svatební fotograf. Ten fotí převážně o víkendech a v době letních prázdnin (to není zrovna ideální pro rodinu s dětmi). Samozřejmě, že jsou i svatby ve všední dny a v zimě. Je jich ale mnohem méně. V počátcích svého podnikání nebudete v pozici, že si budete moci vybírat, která svatba Vám vyhovuje a která ne.

Nebo fotografování maturitních plesů. To je práce o víkendu a dokonce v noci. Stejně tak reportáže z koncertů či třeba sportovních událostí. Kdy bývá mistrovství republiky v aerobiku? Kdy mistrovství republiky v plavání? Jasně, o víkendu.

Jsou ale i možnosti, jak se živit focením a přitom pracovat ve všední dny dopoledne. Jedna z nich je fotografování produktů. Nebo ateliérové a portrétní fotografování. Maminky na mateřské přijdou se svými dětmi rády i v dopoledních hodinách, případně hned jak se vrátí manžel z práce (což někdy bývá v pátek odpoledne 🙁 )

5)  Čím více se specializujete, tím větší šanci má Váš byznys. Po čase se každý profesionální fotograf vyprofiluje a úzce zaměří na nějaké téma, v kterém je nejlepší, v kterém se mu daří nejvíce. Je tu ale další hrozba. Jeden z nejčastějších důvodů, proč do 5 let končí 80% fotografů, kteří přežili první rok svého podnikání.

Syndrom vyhoření. Po čase se většině fotografů focení omrzí. Čím více se specializujete, tím více ohráváte dokola pořád tu samou píseň. Zjistíte, že i když se snažíte vnášet nové a nové nápady, fotíte pořád to samé. Svatby jsou jedna jako druhá, byť to tak zpočátku nevypadalo. Pózy jsou jedna jako druhá. Střídají se jen lidé a občas místa (někdy jsou i místa stejná). Jenže i lidé jsou si podobní a časem si budete říkat: „Vždyť toho už jsem někdy fotil“.

Je těžké si udržet počáteční elán a kreativitu, když již po sté fotíte obřad ve stejné obřadní místnosti. Už jste provedli tolik pokusů a experimentů, že bezpečně víte, odkud bude fotka nejlepší a s jakým nastavením fotoaparátu.

V začátcích podnikání fotograf roste. Hodně rychle se zvyšuje kvalita jeho práce. Po nějaké době se ale přiblíží svému maximu. Pořád je kam růst. Pořád je co zlepšovat. Své maximum nikdy nenajdete, nikdo ho nedosáhnete. Jenže každý posun blíže k němu stojí neúměrně více času a úsilí.

Nastává kritická fáze. Máte dojem, že se už téměř nezlepšujete a navíc jste kreativně vyčerpaní. Fotíte jednu fotku jako druhou. Očekává se to od Vás. Zákazníci od Vás chtějí přesně takové a ne jiné fotky. Ty fotky, které Vás vynesou nahoru, se Vám stanou noční můrou. Už nechodíte fotit pro zábavu. Vstáváte do práce stejně jako každý jiný. Právě jste přišli o svůj koníček. To poslední, co Vás napadne, vzít fotoaparát na dovolenou. Při představě, že máte fotit své děti, Vám naskakuje husí kůže. Ano, i to se může fotografovi přihodit, pokud ustojí všechny dříve napsané nástrahy.

Fotit nebo nefotit za peníze?

Tímto článkem jsem chtěl ukázat i na tu druhou stránku profesionálního fotografování. Není to žádný med a žádná procházka růžovým sadem. Je to tvrdý byznys jako cokoliv jiného. Můžete mít z profesionálního fotografování opravdu práci svých snů. Můžete mít ale i nepříjemnou noční můru. Tak co, jste připraveni se fotografováním živit? Jde to. Jde mít z fotografování práci svých snů a vydělávat peněz více, než budete schopni utratit. 4% fotografů to dokážou. Je to moc a nebo málo?

Odpověď už nechám na každém z Vás.

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Kamil Nemyl napsal:

    V dnešní době, kdy si kdejaký moula může koupit zrcadlovku, protože je to cenově velmi dostupné se focením uživí hrstka fotografů. Těch nejlepších. Zbytek to má jako přívydělek a jako koníčka. Je naivní si myslet, že si udělám nějaký kurz a hned budu kdovíkolik vydělávat. Z

  2. Tchyne napsal:

    V predchozich dilech naseho serialu o byznysu ve fotografovani jsme si vysvetlili, jak zaridit a bez starosti provozovat zivnost.…

  3. Vojta napsal:

    oprava – není nabízené školení určitým druhem duplikace kurzu „Vydělávej focením“?

    • Josef Cvrček napsal:

      pokud jsi Vojto byl v online kurzu vydělávej focením ve vyšší verzi s marketingovou částí, pak polovina zmiňovaného kurzu bude totožná a z tohoto pohledu ti živý kurz už tolik nepřinese

  4. Vojta napsal:

    Zdravím Pepo, neubráním se myšlence, která mi tak trochu napovídá – není určitý druh duplikace kurzu „vydělávej focením“?

  5. Petr tykvart napsal:

    Naprostý souhlas.

  6. Čeněk Kaše napsal:

    Pravda pravdoucí to je. Ještě snad přidám, že dobrý fotograf musí většinou hodně hodně cestovat, což člověka taky časem přestane bavit.

  7. Josef Cvrček napsal:

    Ahoj Samueli, děkuji. Kurz je pro fotografy a kameramany. Tyhle obory mají svá drobná specifika, i když základní principy podnikání rozhodně platí multioborově. Předám na něm ucelený návod a postupy. Jsem přesvědčený, že je jedno, na jaké „marketingové“ úrovni kdo je a přesto bude kurz přínosný všem. Platí garance vrácení peněz, takže pokud bys měl po kurzu dojem, že ti nepředal hodnotu, kterou za něj zaplatíš, vrátím ti hned po kurzu peníze.

  8. Samuel napsal:

    Ahoj, skvělý článek. Myslím, že tohle je přesně všeobecný problém u drtivé většiny živnostníků, rozumí svému oboru, ale podnikat nedokáží, málokdo vydrží tak dlouho aby si všechny tyto znalosti osvojil a uvedl do praxe. Ještě méně je těch, kteří mají tolik sebereflexe, aby tento nedostatek včas odhalili a změnili přístup….Proto také přes 80% podniků končí do 5 let. Jsem rád, že fotografům pomáháš právě s touto nejdůležitější rovinou podnikání.
    Zeptám se na rovinu – tvé školení je pro začátečníky, nebo když ovládám marketing, najdu tam informace přesně pro obor točení a fotografování?

Napsat komentář: Samuel Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.