Foto trik, díky kterému Vaše fotka dostane další rozměr.

Dodat fotce třetí rozměr. Vnést do ní prostor. Tak to dovede jen málo fotografů. Škoda. Přitom to je docela jednoduché a lidem se takové fotky rozhodně líbí!

Tak pojďme na to. Máme jen 2 možnosti, jak vnést do dvourozměrného obrázku třetí rozměr. Ano, správně tušíte, že stínování a perspektivu.

To první, to je hra světla a stínu. Tu si necháme na příště. Dnes se chci s Vámi podělit o své zkušenosti s perspektivou.

Jak konkrétně vnáší perspektiva prostor do fotografie?

Dvěma prvky. Oni vlastně spolu souvisí. Jedním z nich je sbíhavost linek.
A je celkem jedno, jaké linie se nám sbíhají. Nemusí jít jen o cesty či koleje. Může jít i o linie rozmazaných oblaků, či levandulové pole. Tak, jak vidíte na obrázku.

perspektiva ve fotografii

Druhým prvkem je velikost objektů. Ty v popředí jsou výrazně větší než ty v pozadí. Balík slámy rozhodně nebyl větší než kostel v pozadí 🙂

perspektiva ve fotografii

Jak toho dosáhnout při focení?

Stačí fotit na široká ohniska (malé ohniskové vzdálenosti). Tzn. Vůbec nepřibližovat. Čím menší ohnisková vzdálenost, tím více se budou linie sbíhat a tím více bude prostor hmatatelnější.

Ideální jsou širokoúhlé objektivy, ale jde to i bez nich. Je třeba si jen při focení vzpomenout, že něco takového existuje a hledat nové pohledy.

Zkuste si při příští vycházce fotit jen na nejširší ohnisko, co máte. Žádné přibližování není povoleno 🙂

Brzy si osvojíte toto nové vidění a při dalším focení dost možná najdete pohledy, které jste do teď neviděli. Přitom jde o pohledy, které dokážou vykouzlit nádherné fotografie i v té nejnudnější krajině. Podívejte.

perspektiva ve fotografii
perspektiva ve fotografii

I když je na fotce zajímavé světlo, tak bez perspektivy by obě fotky byly příliš obyčejné a nudné.

Co byste ještě měli vědět, než půjdete fotit

Aby fotografie s použitím malých ohniskových vzdáleností byly opravdu pikantní, je vhodné umístit do popředí nějaký objekt. Ten bude díky malé ohniskové vzdálenosti výrazně větší, než jaký je ve skutečnosti. A to diváky jednoduše baví.

perspektiva ve fotografii
perspektiva ve fotografii

Všimněte si na fotce s lodí, jak malé je slunko na pozadí. Přesně podle toho poznáte, že scéna byla vyfocena na malou ohniskovou vzdálenost, tedy ze široka.

Ono všechno, co je na pozadí, je výrazně menší než to, co bylo na popředí. Na fotce níže jsou kopce vyobrazeny jako mnohem menší, než ve skutečnosti byly. Mám tu zkušenost, že většina fotografů podobné scény nevidí a chce naopak zachytit kopce v celé své kráse. Škoda, i tento pohled je velmi zajímavý.

perspektiva ve fotografii

Jeden foto trik na závěr

Až budete fotit na malé ohniskové vzdálenosti, ať už se svým základním nebo dokonce širokoúhlým objektivem, zkuste objekt, který se rozhodnete dát do popředí, fotit z nadhledu. Přesně tak jsem fotil bedlu na fotce níže.

perspektiva ve fotografii

Celou scénu ještě umocníte tím, když fotoaparát lehce naklopíte směrem dolů. Váš objekt bude zabírat spodní část fotografie, zatímco zajímavému pozadí budete věnovat vrchní část fotografie. Díky tomuto triku se nebudou prát o pozornost a navíc, objekt na popředí bude ještě mnohem větší.

Ještě bych měl říct, že s focením na široká ohniska je třeba šetřit. Jejich síla vynikne jen tehdy, pokud je použijeme z času na čas. Mít celé album podobných fotek by nikam nevedlo.

Tak teď už hurá do terénu 🙂 Nejlepší bude si vše vyzkoušet! A pokud se Vám článek líbí, sdílejte ho pomocí tlačítka sdílet 😉

  1. Milan Kubiš napsal:

    Skúsim to, ale teraz je u nás škaredé počasie, stále nám prší.

  2. Anna Körnerová napsal:

    Děkuji za novou /pro mě/ vědomost ze světa focení a zdravím vás.

  3. Hanča napsal:

    Děkuji, nevím, zda se mi vše podle vašeho doporučení podaří, ale aspoň se pokusím.

  4. Jiřina Svačinová napsal:

    Děkuji, za radost ze života při focení.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.