5 fatálních chyb na webových stránkách fotografů

Tento článek je výňatkem z mé nové knihy, kterou pro Vás v tuto chvíli připravuji. Je určená všem fotografům a kameramanům, kteří chtějí fotografováním vydělávat velmi pěkné peníze. Bez ohledu na to, zda s živností teprve začínají či plánují začít, nebo zda se focením a natáčením již živí několik let. Jde o kompletní souhrn mých dlouholetých marketingových zkušeností.

Jak postupuje fotograf, kterého přepadne touha mít vlastní webových stránky? Začne hledat inspiraci. No ano, začne koukat na stránky jiných fotografů a hledat styl, který se mu líbí. Jaké asi používají pozadí? Jak mají dělenou galerii? Jak mají stránky členěné? Inspiruje se. Nebo kopíruje?

A tak se stalo, že všichni fotografové mají téměř identické stránky. Ve své podstatě tu neexistuje konkurence. Téměř všichni nabízí ty samé služby, velmi podobné balíčky a dokonce, dokonce i velmi podobné fotografie v téměř identických fotogaleriích. Výjimky jsou. Ale je jich jak šafránu. A co hůř, velká většina fotografů má na svých webech ty samé chyby. Když se totiž kopíruje, tak se vším všudy.

A je to takový začarovaný kruh. Když se nový fotograf rozhoduje o nových stránkách, říká si: „Všichni to mají takto, tak k tomu mají asi nějaký důvod. Udělám to tedy taky tak.“

A jaké chyby to jsou? A proč mohou Vaše fotografování doslova pohřbít?

1) Máte 3 vteřiny

Jak dnes většina zájemců o focení hledá fotografa? Jak asi bude vypadat klasická cesta Vašeho potenciálního zákazníka?

Pravděpodobně zadá dotaz do vyhledávače. V rychlosti si otevře v nových záložkách několik prvních relevantních výsledků. Pokud nejste nahoře, máte smůlu. (Nahoru se dá dostat pomocí SEO nebo PPC reklamy. O nich ale píšu podrobně v jiných kapitolách)

Pak Váš potenciální zákazník prohlíží záložku po záložce. Každé dá tak 3 vteřiny. 3 vteřiny, které rozhodnou o tom, zda záložku nechá otevřenou, nebo ji zavře. Nakonec ho zaujme jen několik málo stránek, několik málo fotografů. A z těch si pak zpravidla vybere.

Obstojí v tomto tvrdém testu Vaše webovky? Co řeknou Vaše webovky přesně za 3 vteřiny? Jaké je jejich sdělení?

Schválně. Pusťte se do vyhledávání třeba svatebních fotografů ve Vašem okolí. Pootvírejte si několik záložek a zkoumejte, čeho jste si za 3 vteřiny všimli a co Vás upoutalo. Podívejte se na web a přesně po 3 vteřinách zavřete oči. Jaký z něj máte pocit? A jako poslední se koukněte na své stránky 🙂

Je to jednoduché. Buď si ten, kdo otevřel Váš web, doslova sedne na zadek, nebo uteče jinam. Od jiných stránek ho dělí jen jedno jediné kliknutí. Máte na hlavní straně nějaké textové povídání? Adié. Máte tam spoustu fotek? Adié. Máte složité menu? Ádie.

1, 2, 3 … Čas běží. Nekompromisně.

A z čeho si tedy může potenciální zákazník během 3 vteřin sednout na zadek? Znám jen 2 způsoby. Buď mu naservírujete fantastickou fotku, nebo mu naservírujete titulek jak z blesku (více o něm v dalším bodě). Hotovo tečka.

A pokud mi nevěříte, existuje kouzelný nástroj google analytics (kterému věnuji další samostatnou kapitolu). Ten mimo jiné měří okamžité opuštění Vašeho webu. Tak si to můžete změřit a otestovat 🙂

2) Vata, která nikoho nezajímá:

“Váš svatební den je jeden z nejvýznamnějších dnů ve Vašem životě. Svatební fotografie jsou pro Vás jistě důležitou vzpomínkou … “.

Podobné texty najdete na stránkách nejednoho fotografa.

Opravdu si myslíte, že Vaši potenciální zákazníci touží po tom ztrácet čas čtením podobných frází? Víte co se jim asi honí v hlavě?

“To přece vím i bez tebe ty chytráku, že je to důležitej den.”

Výborně rozehraná partie 🙂 Právě jste zabodovali (myšleno ironicky).

Představte si, že na druhé straně je člověk, který shání v tomto případě svatebního fotografa. Na rozdíl od Vás o fotografování a fotografech neví vůbec nic. Však kolikrát v životě člověk hledá fotografa? Co ho asi trápí? S čím potřebuje pomoci? Co tenhle člověk řeší? Co je jeho problém? 

To, zda je jeho svatební den významný či nikoliv? 🙂

Nebude to spíš to, jak vybrat kvalitního fotografa?

Asi má strach, aby dobře vybral. O fotografování toho totiž moc neví. Nechce platit zbytečně moc a přitom chce kvalitu. A tak hledá.

Představte si, že si chcete vybrat třeba pračku (a to rozhodně není tak důležitá volba, jako svatební fotografie). O pračkách nevíte vůbec nic. Přicházíte tedy na stránky různých prodejců praček. A všichni Vám tvrdí: “Výběr pračky je zodpovědná věc.”

Co když byste při svém hledání potkali stránky, kde by bylo místo toho velkým písmem napsáno: Různé typy praček aneb která je pro Vás ta nejlepší? Když o pračkách nic nevíte, mohlo by Vás to zajímat?

A úplně stejné to je ve světě fotografie. Jak asi zareaguje člověk hledající fotografa, když ho přes nos místo tlachů o významu jeho svatebního dne praští např. toto:

10 fatálních chyb, které nesmíte při výběru svatebního fotografa udělat!

Nesedne si náhodou na zadek? Nezačte se? No jasně! Právě jste získali jeho pozornost!

Pojďme ještě dál. Fotografie. Jaké vybírá fotograf ukázky na svůj web? Jaké fotky tam asi dá? No přece ty co se mu líbí nejvíce. A napadlo Vás někdy, že potenciálním zákazníkům se můžou líbit úplně jiné fotky?

Víte, fotografové trpí profesní deformací. Soudí fotky nikoliv podle “marketingové krásy”, ale podle toho, jak složité je bylo pořídit. A tak se na stránkách fotografů objevují momentky z nejrůznějších částí svatebního dne. A co chce vidět zákazník? Přemýšlejte. Zkuste zavřít na chvíli oči a popřemýšlet, jakou potřebu má drtivá většina nevěst. Bez ohledu na to, co navenek říká. 

A jak to, že čtete? Máte mít přeci zavřené oči 🙂

Většina nevěst chce mít fotky, kde budou vypadat neodolatelně, skvěle. prostě sexy. Fotky, kde se budou líbit svému vyvolenému. Fotky, které budou obdivovat její kamarádky. Ba ještě lépe fotky, z kterých její kamarádky puknou závistí. No a pokud budou na těch fotkách mít potenciální zákaznice šmrnc a budou se líbit i jiným chlapům, určitě je to taky neurazí. 

Dámy, co myslíte, není to tam někde hluboko v každé nevěstě aspoň kousek pravdy? Či lépe řečeno ve většině z nich? A jaké fotky ze svatebního dne toto nejlépe reflektují? Momentky? Nebo snad portréty?

Je těžké se na vše dívat z jiné perspektivy. Je těžké se nad to povznést a koukat na věc nezasvěcenýma očima. Ale vy to dokážete. Proč? Protože na těchto věcech záleží. Na nich záleží, zda budete focením perfektně vydělávat a budete úspěšní. Ne na tom, jakou máte techniku a kvalitu fotek (od určité výše již kvalita není rozhodující, ale o tom píšu jinde).

A když píšu o fotkách, není třeba ukazovat fotky z celého svatebního dne. Není nutné lidem ukazovat, že fotíte i přípravy a večery. Stránky mají ohromit. Mají navázat kontakt mezi Vámi a potenciálním zákazníkem. Mají ideálně vyvolat to, aby Vás potenciální zákazník zkontaktoval a chtěl se s Vámi sejít. Na osobní schůzce bude dost prostoru tyto věci probrat a ukázat. Na webu musíte především ohromit, ne podat encyklopedické a podrobné detailní informace.

3) Chceš mě, tak si milý zákazníku dej tu práci a najdi si na mne kontakt

Málokterý fotograf má na svém webu kontakt viditelný odkudkoliv. Stačí jen telefonní číslo. Nebo chcete riskovat, že si své rozhodnutí potenciální klient cestou při hledání Vašeho kontaktu rozmyslí?

4) Ferda mravenec, práce všeho druhu

Umím fotit vše. Portréty, reportáže, venku i v ateliéru. Umím i krajinu a děti. No a když si budete přát, tak nafotím i produkty a samozřejmě akty a glamour. Mám bohaté zkušenosti i ze sportovních reportáží. No a jestli jsem na něco zapomněl, tak mne zkontaktujte. Sice jsem z Brna, ale přijedu za Vámi kamkoliv …

Když budete mít zlomenou ruku, kam půjdete raději? K obvodnímu lékaři nebo k ortopedovi? A jakou důvěru byste měli k doktorovi, který by měl na cedulce nápis: Josef Novák, Kardiolog, URL, Kožní, Ortoped a Zubař v jedné osobě.

Chápete, kam tím mířím? Jste specialista? Špička ve svém oboru? Uznávaný odborník? Nebo jste fotograf, grafik, kameraman a kdo ví co ještě v jedné osobě. Jak to asi působí a Vaše potenciální zákazníky?

5) Raději ti toho dám více milý potenciální zákazníku, co kdyby sis náhodou nevybral!

Fotografové dávají rádi svým potenciálním klientům vybrat. Jenže paradoxem je, že se většina lidí nerada rozhoduje. Už jen rozhodnutí mezi dvěma balíčky může činit problém. Natož, když jich je osm. Brrr. Tady se mi líbí tohle a tady zas toto. No nevím, tak já si to snad ještě nejprve nechám, projít hlavou.

Keep it stupid simple – pravidlo KISS zmíněné v knize Jak myslí milionáři od Harv Ekera platí i zde. V knize Prodávat je lidské od Daniela H. Pinka je dokonce zmíněn experiment s prodejem ovocných džemů. Když měli autoři experimentu na stánku k výběru 24 džemů, zakoupily jen 3% zákazníků. Když snížili počet džemů na 6, zakoupilo neuvěřitelných 30% zákazníků.

Co z toho plyne pro Vás a Vaše webové stránky? Co z toho plyne pro Vaše balíčky a nabídku Vašich služeb? To si určitě domyslíte sami.

Co poradit Vám, fotografům a kameramanům závěrem?

Tak co, máte odvahu se odlišit? Nebo raději zůstanete v průměrné šedi. Nebo spíš černi? Všimli jste si toho, že většina stránek fotografů má velmi tmavé, resp. černé pozadí? 

No, podívejme se na to, co říká encyklopedie a wikipedie o černé barvě:

“Černá barva je v západní tradici barvou s negativním významem, to má pravděpodobně původ ve vnímání noci jako nebezpečné.” 

“Ve větším množství navozuje špatnou náladu a pocit sklíčenosti. Negativně ovlivňuje tělesný i duševní stav člověka. Mimo jiné znamená: Smutek, ztráta, beznaděj, konečné rozhodnutí, barva smrti a opuštěnosti, tmy a tajemna.”

Snad jediné pozitivnější je to, že černá barva je barva elegantní. 

Ale abych Vám hned vzal i tuto jiskřičku naděje, co znamená, když se řekne: „Černý den? Černý humor? Černá kronika? Černá listina? Černý trh?”

No, zdá se, že lepší barvu si fotografové pro svatební fotografie a fotky dětí vybrat nemohli. A nebojte se, já znám ten argument, že na černé barvě fotky a jejich barvy nejlépe vyniknou. No jo, ale ví to i podvědomí Vašich potenciálních zákazníků?

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Dlugy napsal:

    Tento článok sa oplatí čítať dookola.

  2. Daniel napsal:

    K bodu č. 5 bych jen přidal dokonalou marketingovou strategii f. Apple. Drtivá většina je haní že nemají „výběr“ ale OPRAVDU nemají výběr ? I já trpím když je velký výběr v něčem čemu nerozumím a nemohu dělat rychle vlastní selekci k užšímu výběru.
    Díky za informace

  3. Hanka napsal:

    Jo pravda pravdoucí – babička by řekla že v jednoduchosti je síla 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.