Má pro fotografa smysl prezentovat svou práci na sociálních sítích? Na kterých ano a na kterých ne? Jak díky sociálním sítím nalézt zájemce o fotografování?
Tak přesně o tom bude dnešní článek. Nekladu si ambice během několika následujících řádků předat kompletní návod, jak používat při fotografování sociální sítě. Ale chci Vám předat pár postřehů a zajímavých čísel z mé praxe.
Dříve byli lidi na náměstí, proto většina úspěšných fotografů otvírala provozovny na náměstí.
Pak se lidé přesunuli na internet, na google a na seznam a většina úspěšných fotografů si udělala webové stránky.
Dnes je většina lidí na sociálních sítích.
Nechám tedy již na Vašem zvážení, zda tento kanál používat.
Měsíce tvrdé dřiny. Až pak uvidí nějaké výsledky. Je naivní očekávat, že dnes vytvoříte svůj profil a za týden budete mít prvního zákazníka.
Za 4 roky jsem na facebooku nasbíral 4500 fanoušků. A to jsem v začátcích dělal i soutěže a občas využil reklamu.
Stálo mne to spoustu hodin práce a nesčetně příspěvků. Když dnes napíšu příspěvek, facebook ho ukáže jen cca 15% mých fanoušků (tedy cca 670).
Popravdě, znám mnohem účinnější metody, jak dát o sobě vědět 670 lidem.
Pokud tedy nechcete být velmi aktivní a každý druhý den se věnovat svým profilům, pak zvažte, zda to má pro pro Vás vůbec smysl. Vybudovat stránku s 500 fanoušky je zbytečná ztráta času. Většina fotografů skončí právě u tohoto počtu fanoušků …
Ano, placenou reklamou. Jeden fanoušek na facebooku Vás vyjde na 4 až 8 Kč. Jde o to, jak dobře si nastavíte reklamu a jak zajímavý je Váš profil.
Je zde opravdu každý. Ale taky je zde každý fotograf 🙂
Perfektní možnost PPC reklamy s cílením na Vaší cílovou skupinu. Možnost cílit na lidi, kteří mají v profilu zasnoubeno a bydlí např. v Karlových Varech. To je pro svatebního fotografa z Karlových Varů fantastická příležitost 🙂
Relativně nová, rychle se rozvíjející síť. Tvoříte zde své tématické nástěnky, na které špendlíte fotografie. Jak své, tak i cizí. Na rozdíl od facebooku je zde mnohem méně fotografů. Ale také potenciálních zákazníků. Je to tedy taková sázka na budoucnost.
Je třeba si uvědomit že youtube je především druhý největší vyhledávač světa! Hned po google. Co tedy vytvořit videosekvence s ukázkou Vašich fotek?
Víte, že díky youtube se můžete dostat na první stranu google zdarma a to i do dvou týdnů od nahrání Vašeho videa?! Je ale třeba udělat pár správných věcí.
Jsou zde desítky dalších sociálních sítí. Nevidím v nich však již tak velký potenciál.
Je lepší být hvězda na jedné síti, než průměr na všech. Je to tedy i otázka času, který tomu chcete věnovat. Raději méně a pořádně, než více a ledabyle.
Je třeba si uvědomit, že lidé se chodí na sociální sítě bavit. Nejsou tedy v módu nakupování. Když jim nabídnete pěkné fotky, budou nadšení. Když jim nabídnete své fotografické služby, půjdou o dům dále.
Tomu by měl i odpovídat Váš profil. Bavte své fanoušky. Sociální sítě Vám pomohou spíše v budování povědomí o Vaší osobě a Vaší práci, než v přímém prodeji. Jednou, až některý z Vašich fanoušků bude potřebovat fotografa, si na Vás třeba vzpomene.
A třeba taky ne 🙂
V tuto chvíli kolem nás pár lidí shání fotografa. Ať už na svatbu, ples či třeba na focení produktů. Co dělá drtivá většina fotografů? Hledá právě tyto lidi! Říkejme jim fotografové lovci. Mají to nesmírně složité. Drtivá většina lidí totiž v tuto chvíli fotografa nepotřebuje. Najít tedy mezi nimi někoho, kdo shání fotografa, je tak trochu oříšek.
Abyste však uspěli, je třeba dělat jiné věci, než většina. Jít proti proudu. Jak?
Zaměřte se na lidi, kteří v tuto chvíli fotografa nehledají. Je jich totiž mnohem více! A k tomu nebudete mít konkurenci 🙂 Na tyto lidi se totiž nikdo nezaměřuje.
Vtip je v tom, že každý člověk potřebuje v životě fotografa. A zpravidla hned několikrát. Vašim cílem tedy je, aby si v tu chvíli, kdy se tak stane, vzpomněl právě na Vás. Zatímco tento náš člověk ještě neví, že potřebuje fotografa, už ví, že to budete vy! 🙂
Ve chvíli, kdy se tedy rozhodne fotografa shánět, půjde rovnou za Vámi. Ostatní fotografové lovci se nejspíš ani nedozví, že tento člověk shání fotografa. A pokud náhodou ano, pak mají stejně smůlu. On se totiž už dávno před tím rozhodl pro Vás:)
A teď si představte, že takto Vás má zafixovaných třeba 5000 lidí. Co myslíte, kolik to bude zakázek denně?
Myslím, že Instagram skrývá velký potenciál. Hlavně také proto, že ho mnoho firem v Čechách neumí používat.
Do jistý míry ano. Je samozřejmě určen právě na fotky a to je jeho plus. Ono je celkem jedno, jakou síť si člověk vybere. Hlavní je překonat svou „lenost“ a být na ní aktivní. To bývá častější kámen úrazu, než volba nějaké nevhodné sítě 🙂
Instagram má ale zásadní nevýhodu, že se nedá spravovat z webu, fotky můžete přidávat jen z jejich mobilní/tabletové aplikace. A pro firemní účely je taky nevhodný v tom, že (tak jako na Twitteru) tam nejsou role správců, ale každý správce musí mít přístup ke stejným přihlašovacím údajům a má tak stejné práva.
Dnes už to neplatí. Docela dobře lze spravovat Instagram z prohlžeče Chrome na PC https://365tipu.cz/2018/08/02/tip1137-jak-vkladat-fotky-na-instagram-z-pocitace-sedm-cest-jak-vkladat-fotky-z-pocitace-ci-notebooku/