o focení, jednoduše

Co je důležitější než kvalita fotek?

Pokud máte chuť si focením přivydělávat nebo se jím dokonce živit, dávejte velký pozor!

Mnohem důležitější, než kvalita Vašich fotek, je umění se prodat!

Vím, fotografové toto neradi čtou. Nicméně  toto je prostě fakt. Hned Vám
to vysvětlím.

Většina lidí nechce Mercedes a Ferrari

Jaké vozy se nejvíce prodávají? Ty nejlepší a nejspolehlivější? Kdepak.

Často rozhoduje i cena. A pokud je nižší, spokojíme se i s nižší kvalitou.

Ba dokonce se často chováme iracionálně. Řada z nás si koupí vůz své oblíbené značky a to i přesto, že parametrově je stejný nebo dokonce horší, než ten levnější.

A to platí i pro boty, kuchyňské spotřebiče, telefony a samozřejmě i fotografy.

Co to znamená řečí fotografa?

Trh nepotřebuje jen špičkové fotografy. Naopak. Řada lidí chce rozumnou cenu a spokojí se s rozumnou kvalitou. Často ani nepozná rozdíl mezi průměrným a špičkovým fotografem. A když pozná, tak jí nepřijde tak velký
a významný, aby za něj zaplatila dvojnásobek.

A proto je naprosto přirozené, že tak jak v automobilovém průmyslu můžou prosperovat Ferrari, Mercedes, Škoda i Dacia, tak na fotografickém trhu mohou vedle sebe slušně prosperovat špičkoví i diskontní fotografové.

Kvalita fotky Vás jen zaškatulkuje a přidělí Vám určitou skupinu zákazníků.

To, zda budete prosperovat či nikoliv, je věcí marketingu a schopnosti přesvědčit nejen nabídkou, ale i osobním jednáním.

kvalita-fotografie

Zákazník je iracionální

Aby to vše bylo ještě zamotanější a dobrodružnější, je třeba si uvědomit iracionální chování lidských bytostí.

Pokud by se zákazník choval racionálně, koupil by vždy ten nejlevnější vůz, který by splňoval dané parametry. A sami víme, že tomu tak není.

Stejné je to ve světě fotografie. Existuje řada hodnotících kritérií, které se nedají ani dost dobře popsat, a které přesto mají na rozhodnutí zásadní vliv.

Pokud např. přijde potenciální zákaznice na jednání s fotografkou a ona fotografka jí připomíná přítelovu kolegyni z práce, na kterou tato zákaznice žárlí, tak si naše fotografka prostě neškrtne. A je naprosto jedno, jak kvalitní fotky má.

Krom kvality a ceny rozhodují i sympatie, reference, zákazníkův vkus, jeho předchozí zkušenosti, nálada a mnoho dalších nepředvídatelných parametrů.

Představte si, že zákazníka, se kterým máte jednat, ráno pokousal jeho pes, cestou dostal pokutu za velkou rychlost a těsně před jednáním mu volal šéf
a shodil jeho týdenní práci ze stolu.

Bude to mít vliv na průběh Vašeho jednání?

A budou v tomto případě spíše rozhodovat kvalitní fotografie nebo fotografovo umění se prodat?

Loajalita zákazníka je mizerná

Mám pro Vás ještě jednu krátkou zprávu. S loajalitou zákazníka raději nepočítejte. I když se u Vás nechá fotit pravidelně, tak pokud mu přijde jiná zajímavá nabídka v podobě např. stejně kvalitních fotek za nižší cenu, klidně půjde jinam.

Ono, ruku na srdce, i my půjdeme klidně kupovat rohlíky jinam, pokud otevřou obchod, který je k nám blíž. Tím spíš, pokud budou ještě o něco levnější.
A co na tom, že jsme tři roky byli věrnými a loajálními zákazníky jiného obchodu.

Nicméně, jde jen o úhel pohledu. To, že zákazník není moc loajální tvor,
nám vlastně neuvěřitelně nahrává. Je totiž celkem jednoduché jej přetáhnout
od konkurence 🙂

Začít s focením za peníze může každý. A to klidně hned.

Netvrdím, že není třeba kvalitních fotografů či že máte kvalitu fotek šidit. Tvrdím jen to, že kvalita není pro fotografovu prosperitu rozhodující. Že je jedno, na jak vysoké či nízké úrovni nyní jste, protože trh potřebuje fotografy všech kvalitativních úrovní.

A můžete si tudíž začít přivydělávat či vydělávat focením hned teď. S tím
co máte. A to, jak se budete dále rozvíjet, je už plně ve Vašich rukách.

Není problém, když je fotograf méně kvalitní, pokud to zákazníkovi nevadí a je s jeho prací spokojen.

Problém je to, když zákazník není s odvedenou prací fotografa spokojen.

A to jsou dvě různé věci!

Může se stát i to, že fotograf podá špičkový výkon a bude mít opravdu kvalitní fotky. A přesto s ním nebude zákazník spokojen!

Zajímá Vás toto téma? Chcete jít více do hloubky a umět se prodat?
Pak se těšte na srpen! Pošlu Vám odkazy na videa, která nyní připravuji.
Videa, která změní fotografický trh v České a Slovenské republice.
Chcete být u toho?

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Táňa napsal:

    Teším sa na túto tému 🙂

  2. Vendy Štofflová napsal:

    Díky za pěkný článek! Kdo chce může se z něj poučit. Mě, jako „začátečníkovi“ dodal trochu více sebevědomí. V srpnu se určitě budu těšit na videa. Mějte všichni hezký den a dobré světlo!

  3. Jirka napsal:

    Moc pěkně napsáno. Budu očekávat srpnová videa. Já jsem nadšený amatér a dost mě to baví. Dokonce jsem si už zkusil i dvě svatby. Musím říct, že to je masakr 🙂 Nicméně stále si netroufám říct o peníze.

  4. Alena napsal:

    Ano, máte stoprocentní pravdu… Já jsem zatím ve fázi, že jsem ryzí amatér a asi jím zůstanu. Je v tom určitá svoboda, kdy si můžete fotit co chcete, kdy chcete, jak chcete… Ale je faktem, a to ve všech oborech napříč, že je mnoho lidí, kteří se prezentují jako profesionálové, protože profesionál je, když bere za svoji práci peníze (tedy podle mě) a přitom je není jeho práce vynikající, ba někdy je i mizerná. A přesto tito lidé prosperují… zdá se, že jste uhodil hřebíček na hlavičku 🙂
    Nicméně je na každém z nás, co si vybereme za cestu, důležité je, abychom byli spokojení… 🙂 každopádně jsem také zvědavá na videa a na rady, protože člověk by měl vyslechnout a vidět vše, co se mu nabízí. Pak by si ale z toho měl vybrat to, co potřebuje, co mu vyhovuje a co se mu líbí. Neboť existuje tisíc názorů na jednu věc, a všechny mohou být správné. A v tom je to kouzlo! Hezký den!

  5. Simona Soušková napsal:

    Pepo, já jsem určitě na toto téma zvědavá. Sama se neumím prodat a nevím jak to uchopit. Každý mne lehce přemluví na ‚focení za hubičku‘ neli zadarmo a pak vidím své fotografie na pozvánkách, letácích, reklamách a dokonce i v katalogu. Mou největší překážkou jsem já sama, ale co s tím 🙂

    • Zip napsal:

      Simono, na tohle pomůže, když si předem necháte podepsat smlouvu. V ní bude jasně řečena cena a právo na užití fotografií. Takže pak stačí napsal – cena zadarmo, použití pouze pro osobní účely (tedy do rodinného alba, ne na internet… nebo na internet pouze v malém rozlišení, s výrazným vodoznakem…) nebo cena za hubičku, použítí volně, ale pouze pro nekomerční účely a nebo cena komerční a využití bez omezení. 🙂

    • Jan Bárta napsal:

      Simono, pokud cítíte, že vaší největší překážkou jste vy sama, pak doporučuji absolvování cesty sama k sobě, pochopení toho kdo a proč jste, uvědomění si vlastní hodnoty a nastavení zdravého sebevědomí. Zní to zvláštně, ale díky tomu vám časem lidé sami začnou nabízet peníze za práci, která vás baví. Pokud si budete zdravě vědoma vlastní hodnoty, budete to automaticky vyzařovat svým postojem, jednáním i vystupováním a lidé kolem vás budou cítit potřebu vyrovnat. Případně pak nebudete mít problém si za svou práci říci sama adekvátní vyrovnání. Prošel jsem si něčím podobným, takže vím, co píšu 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.