o focení, jednoduše

Podepisovat fotografie? Ano, či ne?

podepisovat fotografie?

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč vlastně fotografové své fotky podepisují?

I já jsem první 3 roky svého focení fotky podepisoval a trávil nekonečné hodiny nad hledáním toho nejhezčího autogramu.

Vzpomínám si, že jsem měl důvody hned dva. Pokud máte nějaký další,
napište mi jej dolů do diskuze.

  1. Co kdyby někdo mou fotografii ukradl?
  2. Udělá mi to dobré jméno!

Zabrání podpis na fotografii jejímu odcizení?

To asi ano. Tedy podle toho, kde je. Když je někde v koutě, dá se oříznout. Ideální by byl tedy podpis někde uprostřed.

Je však vůbec náš strach z odcizení fotky na místě?

To je otázkou. Pravda, už jsem slyšel o několika případech odcizení.
Pojďme se podívat na to, jaký je nejhorší možný scénář.

Protože jsou fotky na facebooku a v online galeriích zpravidla v nízkém rozlišení, nedá se takto ukradená fotka moc využít. Snad jen na nějakých webových stránkách. Nebo by se někdo mohl chlubit naší prací.

Dobře, mohlo by se stát, že nám někdo odcizí naší fotku v plném rozlišení.
Pak bychom na ní třeba narazili na billboardu, letáku v tramvaji či v časopise.

No a co?

Co se vlastně takto postiženému fotografovi konkrétně stane?

Bude ho trápit ušlý zisk?

Popravdě, to jestli má fotograf peníze či nikoliv nesouvisí s tím, jestli někdo krade jeho fotky či nikoliv. Na těch několika ušlých korunách fotografova kariéra vůbec nestojí.

Jde o princip?

Možná. Ale přemýšlejme, na co se chceme orientovat. Chceme řešit spravedlnost? Chceme se zabývat lidmi, kteří jsou tak ubozí, že ukradnou někomu fotku a směle ji použijí?

Kam pak půjde naše energie, náš fokus? Půjde směrem, který vede k pohodě, vnitřnímu klidu a k úspěchu? Nebo spíš směrem, který je plný obav, vzteku
a negativních emocí?

Vážně chceme dovolit takto ubohým lidem, aby nás okrádali nejen o naše myšlenky, ale i o náš čas?

Život mne naučil jedno. Je příliš krátký na to, abych řešil takové bezvýznamné hlouposti, které mne nikam neposunou.

A to ani nemluvím o pravděpodobnosti, s jakou se podobná fotografická loupež může stát.

Pomůže podpis k fotografovy k úspěchu dobrému jménu?

Jsem přesvědčený, že to byl jeden z mých největších omylů. Když se teď dívám zpětně, vím, že o úspěchu fotografa rozhodují zcela jiné věci.

Jsou úspěšní fotografové, kteří podpisy používají i úspěšní fotografové, kteří
je nepoužívají. Stejně tak jsou neúspěšní fotografové, kteří je používají i ti,
kteří je nepoužívají. Zdá se tedy, že úspěch na podpisu nezáleží!

Zapomeňme na to, že někdo náhodou uvidí naší fotku s podpisem a ta ho osloví natolik, že nám zavolá a získáme tak zakázku.

Možná se tak občas stane, ale půjde o jednotky případů. A aby byl fotograf úspěšný a focením se mohl živit či dokonce velmi slušně vydělávat, potřebuje mnohem, mnohem více zakázek.

A ty už musí umět sehnat jiným způsobem. A to je to rozhodující. Dokáže to?

A co brand fotografa?

Mohli bychom ještě namítat, že není primárním cílem získat podpisem na fotce nějakou konkrétní zakázku, ale že jde jen o náš brand, o šíření povědomí o naší značce.

Jedním z největších omylů nás fotografů je to, že chceme používat stejný marketing, jako velké společnosti.

A tak přemýšlíme o tom, jaké máme mít logo, zda je dobré používat letáky
či billboardy, jak budovat své PR …

Jenže to, co funguje velkým firmám, zpravidla nefunguje drobným podnikatelům a obráceně. 

Je tedy na místě vážně uvažovat o tom, zda podpisy, nám fotografům, opravdu pomáhají a podporují náš brand, či naopak, zda nám náhodou tak trochu neškodí, protože odvádí pozornost od fotografie a protože jejich návrh zabere zpravidla poměrně dost času, který by šel využít třeba i lépe.

Vždyť to dělá většina fotografů

Vlastě ještě jeden argument jsem si vzpomněl. Ten mi nedávno napsal jeden čtenář mého blogu. Vždyť to tak dělá většina fotografů …. Jenže, jak už víte, většina fotografů je neúspěšná.

Závěr? Dle mého názoru jsou podpisy zbytečné zdržování a energii je třeba směrovat jinam.

Tím spíš, když 90% podpisů fotografii naprosto degraduje. Často mne
u podobných fotek napadá, že podpis je spíš projevem fotografova ega či potřeby se pochlubit, než marketingovou snahou.

U těch zbylých 10% se shodneme na tom, že ničemu neškodí. Na druhou stranu ale ani ničemu zásadně nepomáhají. Je tedy na zvážení každého jednoho fotografa, zda jim chce věnovat energii či nikoliv.

Budu rád i za Váš názor v diskuzi pod tímto článkem.

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Pavla Marie napsal:

    Naprosto se ztotožňuji z názorem autora článku. Podepisování fotek zabírá hodně času, a ten je lepší věnovat svým blízkým nebo třeba procházce přírodou. Kromě toho mi poslední dobou přijde zvlášní, když se na své fotky podepisujeme. My jsme možná autory fotky a tu není tak těžké vytvořit. Při troše umění stačí zmáčknou spoušť. Ale nejsme to my, kdo vytvořil všechnu tu krásu přírody kolem nás.

  2. Libor Foltýnek napsal:

    Já logo vkládám, pokud se jedná o výstup z nehonorovaného focení. Na sociální sítě vkládám s logem, klient dostane i verzi bez loga.
    Proč:

    ego – proč ne? Pokud se fotka povedla, neuškodí, když lidé budou vědět, že je ode mě. Navíc to trochu pomáhá se hlídat (fakt to chci vystavit s mým logem?)

    další scénář, u mě typický: fotím nějakou akci a je tam víc fotografů. Pořadatel pak fotky smíchá, moje jsou nejlepší – proč nedat vědět, kdo umí?

    ohledně krádeží fotek: nebudu řešit, proč by někdo měl vydělávat na mé práci, ale spíš jsem se setkal s tím, že se moje fotky objevily v Blesku. To je médium, se kterým nechci mít nic společného. Pokud použijí fotky, kde bylo logo a oni ho odmazali, nemůžou říct, že nevěděli. A hlavně je pak slušná šance, že raději použijí jinou fotku, a to je vlastně v tomto případě můj cíl 🙂

    Vložení loga je automatizovaný proces, někde mezi zmenšením a publikací na klientské sekci webu, nijak mě nezdržuje. Tak kde je problém? 🙂

    P.S. Zdůrazňuju, že vkládání loga do tiskového výstupu placené zakázky považuju za zhovadilost

  3. Dya napsal:

    Zaujímavý článok. Ak si vezmem uvedené pre a proti, fotografie podpisovať nebudem. Aj keď je to z určitého hľadiska vizitka fotografa. Myslím si, že čas a energia sa dajú smerovať inam, na prospešnejšie veci ako je hranie sa s logom 🙂

  4. Zip napsal:

    Je to především každého věc. Článek je postaven na argumentu „škoda času.“ Hm… ale přece nevymýšlíte a nevyrábíte podpis/logo pro každou fotku extra, ne? Takže argumentovat ztrátou času je nesmysl – prostě si značku udělám jednou, věnuji tomu X času…. a mám ji navěky (nebo – dokud se nerozhodnu ji změnit). Stejně tak přidání na fotku udělá šikovný program dávkou bez mé pomoci.

    Já si logo dávám, beru to primárně jako podpis díla, autorskou signaturu. Jestli to zabrání kradení nebo to někoho nasměruje ke mě je vedlejší efekt, na který nespoléhám, ale pokud nastane, je to příjemný bonus. A samozřejmě dělám podpis relativně malý, snažím se, aby nemlátil do očí, ale byl vidět, pokud se tam někdo soustředí.

    Jo – a jsem ryzí amatér, takže mi to kšefty nepřinese a jsme v tomto naprosto nad věcí.

  5. Lada Wagnenová napsal:

    taky jsem o tom svého času uvažovala,ale mám dost málo času a ten chci věnovat
    focení a úpravě fotek,souhlasím že vymožení práva je u nás tristní pro běžného smrtelníka a proto peníze investuji účelněji než na boj s větrnými mlýny 😉 hezký večer a těšim se na dnešní setkání na PC 🙂

  6. Jan Dostál napsal:

    Můj fotoaparát sám cpe podpis i s mailovou adresou do každého exifu každé fotky. Pokud to někdo nesmaže, tak se vše potřebné dozví. A pokud chce, tak je to vymazání rychlejší než klonovacím razítkem :-). No a neruší to.

  7. Petr napsal:

    Podle me kazdeho vec… Ja svoje fotografie predavam bez podpisu, ale treba na FB prezentuji s podpisem. V google+ vetsinou bez… Tak za me: je to jedno. 😀

  8. Hubert napsal:

    Výše jsem umístil komentář, který zahrnoval i můj web. Ten jste smazal. Chápu, že Vám to může vadit, ale prosím tedy o smazání celého komentáře, nikoli o „promazávání“. Pak klidně smažte i tento. Děkuji.

  9. Radka napsal:

    Z mého pohledu jakožto zákazníka, který se občas nechá vyfotit v atelieru s rodinou – vždy si vybírám fotografy, kteří mi tam ten podpis nedají. Prostě se mi to tam nelíbí, ráda poskytnu reference, pokud se mně někdo zeptá, kdo nás fotil. Ale abych měla nějaké logo u své hlavy, to fakt ne. Na fcb jsem pár takových fotografií zahlédla a spíš mně to logo vždy odradilo a varovalo, ke komu nejít. Vždy mi oči sklouzly na to logo a to, co bylo na fotografii, už pak bylo v pozadí 🙁

    Pokud se však jedná o nějakou uměleckou záležitost – krajinka, koláž, abstrakce – s decentním podpisem někde v pravém dolním rohu, tak s tím problém nemám 🙂

  10. Martin napsal:

    Podpis dávám čistě z důvodu reklamy a převážně jen na reportážní fotky například ze sportovních akcí, které se pak dávají na různá fotoalba nebo facebook. Právě díky tomu jak pak lidí fotky sdílí a šíří nejrůznějšími způsoby, tak se dostanou i k jiným pořadatelům akcí, kteří by jinak nevěděli kdo je nafotil a díky tomu získávám často nové zakázky.

  11. Martin napsal:

    Dobrý den
    Dovolím si nesouhlasit s vaším názorem. A hned uvedu příklad:
    Podpis na fotografii a Váš článek.
    Podle mého, způsob jakým prezentujete Váš názor, se dá shrnout do jedné věty.
    Ku příkladu: „ Podpis na fotografii, dle mého, nic neřeší a je na každém, zda si fotku podepíše nebo ne.“ Místo toho máte článek na A4 bla bla bla o ničem. A to není z Vaší strany mrhání časem a časem čtenáře?
    Když sečtu dobu, za kterou jste ho napsal a já přečetl, tak mi program označí bez mála 50 fotek.
    Vypracoval jste se jako fotograf, uznává Vás spousta lidí, Vaše živobytí momentálně plyne z zpoplatněných kurzů a rad ( v pořádku ). Je to přínos pro Vás i nezasvěcené, tak se toho držte a už se nepouštějte do filozofických úvah. Zůstaňte odborníkem za jakého se považujete.
    Pěkný den.
    Hořčica Martin
    P.S. Mi konkrétně fotku ukradli, otiskly s několika tisícovým nákladem, s jiným rádoby autorem a dokonce to byl zaměstnanec magistrátu. A to už nehovořím o tom co se dělo na zpravodajských webech!!!!! Všichni fotku obdivovali, ale už málokdo zaznamenal omluvu v následujícím čísle. Všechno má svou cenu! Moje rada pro fotografy: PODEPISUJTE jste autory, vlastníky a jeden nikdy neví – kdy jen tak cvaknutá fotka bude mít hodnotu i desítek tisíc. A nebo až budete vést placené kurzy, tak Vám to taky může být jedno.

    • Ondřej Pavelka napsal:

      Tento článek vznikl z několika důvodů – update na stránce, že se něco děje, optimalizace SEO, vyhledávání a klíčových slov – copywriting – a na závěr zjistit reakci těch, kterým se článek rozeslal – při kliknutí dáváte jedinečným ID panu Cvrčkovi najevo, že vás nadpis zaujal a možná rozesílací a sledovací SW měří, jak dlouho článek čtete. Prostě vše proto, aby se něco dělo. Nějaký hlubší význam bych za tím nehledal :)))))

      • Láďa Hruška napsal:

        Přesně tak,
        tento program přímo využíváme pro své zákazníky. Každý link měří klíčové slova a zaznamenává statistiku odkazů :))) V podstatě jsou všichni čtenáři cvičené opičky pana Crvčka. Ale taky přeju všem hezký den 😀

      • Josef Cvrček napsal:

        Myslím pánové, že toto dělá Google Analytics, který je nasazen na 95% webů. Nebo se pletu? 🙂

        Nevím, jaké věci řešíte Vy ve svém životě, já se věnuji rodině, svým firmám a svým zájmům.

        Svého času si cením příliš na to, abych se staral o to, co dělají ostatní, jak dlouho čtou mé články a zda je zaujaly 🙂 To je jejich věc. A jaký to má smysl? Podívejte se pod mé články a videa, dejte si čas a pročtěte si, kolika lidem a jak pomohly. Pak možná pochopíte, jaký to má smysl. Možná by i Vám udělalo radost, kdyby Vám někdo psal podobné vzkazy. Já jsem svůj smysl života našel. Pomáhám tisícům lidí mít větší radost ze života. Přeji krásný večer.

  12. Marek napsal:

    Ve výtvarné fotografii, kterou můžeme vidět na více i méně prestižních přehlídkách (Arles, Paris Photo, Prague photo, Bratislavský mesiac fotografie, atd.) se (digitální) podpisy téměř nevyskytují.

    Alespoň pro mě (a nejsem zdaleka sám) degradují výsledné dílo a jsou spíše znakem přebujelého ega autora, jak už bylo zmíněno výše. Okrasné rámečky, loga a podobné vylomeniny osobně neberu 🙂

  13. Pavel napsal:

    Děkuji za pěkný článek, který jsem si se zájmem a s úlevou přečetl. Jsem moc rád, Pepo, že máte takové zkušenosti, nerad bych si zbytečně celé hodiny škvařil mozkové závity u PC, když to není nutné.

  14. Robert.V napsal:

    Podľa mňa, nech si každý urobí ako chce, je to jeho osobná vec, či vloží podpis do svojej fotky alebo nie. Právo na to má, keďže je autorom. Ja na svoje fotky dávam decentný podpis vždy do dolného rohu (vpravo, alebo vľavo podľa konkrétnej fotoky). Robím to len z dôvodu, aby som sa dostal do povedomia vo svojom okolí, resp. sa pripomenul, nie kvôli ukradnutiu (ak niekto chce kradnúť, poradí si aj s logom uprostred v PS). Vidím a vnímam reakcie a odozvu nie len na internete a socialnych sieťach, ale aj osobne ak sa s niekym stretnem a dlhé roky ma mal zafixovaného ako človeka, čo pracuje v úplne inom odbore. Ak fotím 3 roky aj s cestou a 15 rokov som pracoval v kancelárii, alebo vo výrobe, tak nie je zlé dať (decentným podpisom alebo odkazom na webstránku) okoliu na vedomie, že viem fotiť, baví ma to a ak chceš niečo podobné, tak sa ohlás…

  15. Aja napsal:

    A co opačný gard? Někdo zneužije moji fotku a dodatečně nařkne mne, že jsem ji ukradla já jemu a bude se chtít soudit? Jiný způsob výdělečné činnosti s využitím autorského zákona 🙁

    • Robert.V napsal:

      RAW súbor je len jeden.

    • Zdeněk Horejš napsal:

      To je jednoduché, kdo vlastní RAW je vítěz… Ten co Vám z vebu ukradl fotku Váš RAW mít nebude… 😉

    • Libor napsal:

      Aja fotografujem dlhé roky, hlavne reportážnu fotografiu am tiež mám dilemu či podpisovať foto, alebo nie – hlavne preto som na Facebook prestal od r. 2013 fotografie. Ja osobne fotografujem a ukladám fotografie v dvoch formátocj .JPG a .NEF.NEF-y nedávam nikomu a nikde. JPG som dal veľa známym a stalo sa že boli bez môjho podpisu a známy bol potom Facebookom označený ako autor mojho záberu .Riešiť to dákymi súdmi? Na to nemám prostriedky. Tak som vo Facebooku dopísal k fotografii že som autorom ja. NEF – surové, neupravované foto – mám ja, ale aj tak nie je čo riešiť. Dačo podpisujem a v poslednej dobe na to neriešim – nemám na to čas, ale ocením ak mi uverejnené foto dakto označí že autorom som ja.

  16. Boris napsal:

    Človek sa podpisuje za rôznym účelom. Autorizuje a potvrdzuje svoje údaje, dokumenty, príkazy na úhradu…atď…ale aj svojim podpisom berie zodpovednosť za svoj názor, článok, list, svoj pracovný produkt, umelecké dielo…Podpisujú sa maliari, sochári, autori hudobných skladieb, ale napríklad aj architekti, projektanti. Takže ja podpis pod fotkou beriem ako autorizovanie toho, čo som vytvoril a čo zverejňujem, podpisujem, beriem zodpovednosť…atď…jednoducho stojím za niečím čo som vytvoril, svojim spôsobom vyjadrenia sa, čo sa ľuďom môže páčiť, alebo aj nie, môže vyvolať pozitívne nálady, alebo rozčúliť, rozladiť. Používanie malého nenápadného podpisu je na mieste a plní účel, ktorý som popísal. Niekedy narazím na fotky, kde môj zrak a vnímanie zaujme viac zložité logo, ako samotná fotka. To je dôkaz toho, že autor viac premýšľa nad svojou prezentáciou, marketingom ako nad samotnou fotkou. U takých fotiek sa nedokážem vnoriť do fotografie, som duchom mimo nej a podpis/logo je kontraproduktívne. Väčšinou zložité, veľké logá pôsobia komicky a na fotkách úspešných fotografov ich nenájdete. Takže nenápadný, nerušivý podpis áno, ako autorizáciu, prevzatie zodpovednosti za zverejnenie diela, ale nie ako rušivý prvok, ktorý mňa skôr pri prezeraní fotografie odrádza.

  17. Hubert napsal:

    Parkrat jsem fotku podepsal, ale pak mi doslo, ze to nema smysl. Pokud si nekdo fotku stahne, tak by si ji beztak nekoupil. Takze jsem o nic neprisel. Pokud na ni vydela, pak umi neco, co ja zatim ne a mohl bych ho pozadat o zaskoleni 🙂 Pokud na ni nevydela, jen se chce pochlubit cizim perim, nebo si vylepsit svuj web, nebo nalepit na nastenku. Co ztracim ?Takze opet nic neztracim. Pokud by tu fotku ale chtel vyuzit vazne, tj. v plne, tiskove kvalite a neni uplne hloupy, tak se ozve o spolupraci. On zvladne marketing a ja fotku. Takze nemuzu tratit, jen ziskat… Takze:souhlas, s podpisy si zpravidla hlavu nelamu. Kdyz chci fotku ukazat, chci ukazat fotku, ne zniceny snimek nebo svohmje ego. Ego pritahuje jen dalsi takove marody. 😉

  18. Jiří Valíček napsal:

    Pokud mohu soudit např. podle fotografií zveřejňovaných ve všemožných foto skupinách na facebooku, jde drtivé většině autorů, kteří svoje fotografie nějakým způsobem podepisují jen o jedno. O jejich EGO. Vede mne k tomuto názoru jedno. Kvalita většiny podepsaných fotografií, a nemám na mysli kvalitu technického zpracování, ale kvalitu fotografickou, jakou je např. expozice, kompozice a ostrost snímku…, je právě u podepsaných fotografií na velice nízké úrovni, ale ego jejich autorů naopak na úrovni velice vysoké…

  19. David napsal:

    Já hlavně příliš nerozumím těm nekonečným hodinám a směřování energie.

    Vytvoření podpisu je otázka maximálně několika hodin, případně několika tisíc za profesionálně zpracované logo (které pak člověk použije i jinde). Jakmile je vytvořený a začleněný do exportu fotky, žádný další čas ani energii už nevyžaduje.

    Většina uvedených argumentů proti podpisu je v duchu „ono to stejně vždycky nepomůže“, ale to snad není důvod, proč to nenechat pomoct někdy. Pokud to přinese „jednotky zakázek“, tak se pořád investovaný čas/peníze bohatě vrátí.

  20. WWWeaseL napsal:

    Stalo, že někdo postahoval z internetu fotografie našeho města, mezi nimi byly i moje z Facebooku. Vytvořil z nich takový ten email „pošli to dál“. To jsem si pak říkala, zda by moje logo nemělo být větší a čitelnější :-).
    Vlaďka

  21. Lubos napsal:

    Ja si myslim pane Crčku ze je dobre fotografie podepsat, jde to i tak ze je to skoro neviditelne kdyz chcete, zcela automaticke, Google snadno fotku na internetu vyhleda a mate prehled kde se fotka zverejnila. Misto nejakych dohadu muzete nabidnout ze fotku odprodate legalne nebo zajinou sluzbu prenechate. Inspiraci je treba Youtube ktery upozorni ze jste pouzili hudbu treti strany, ale ze to nevadi a nacpou vam do videa reklamu 🙂 Tak asi tohle vidim moji cestu, kdyz si chteji pouzit moji fotku a nechteji za ni zaplatit tak at me aspon zapropaguji 🙂

  22. VendyW napsal:

    Myslím že v mnoha případech je styl focení fotografovým podpisem.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.