o focení, jednoduše

Je perspektivní nabízet fotografické služby?

Marketing pro fotografy aneb jak se prodat

Před přibližně 8 lety mi strýc říkal: Jediný způsob, jak můžeš vydělat pořádné peníze, je nákup a prodej.

Bylo to v době, kdy se mi začínalo dařit v mém podnikání a to i přes zdražení mých služeb fotografa.

Nechápal jsem jeho myšlenku: “Vždyť i jako fotograf si můžu přeci vydělat pěkné peníze. Už teď se mám celkem dobře a kolem mne je pár mnohem dražších fotografů.”

Strýc měl několik obchodů s potravinami a tak jsem v tom spíš než dobrou radu viděl jeho snahu obhájit si své řemeslo.

Dnes už vím, co tím myslel. Byla to jedna z nejcennějších informací, která kolem mne kdy prošla. Trvalo mi dalších 8 let, než jsem ji pochopil.

Proč se fotografováním a většinou dalších služeb jen velmi obtížně vydělávají “pořádné peníze”?

Marketing pro fotografy aneb jak se prodatPředem musím říci: “Ano, můžete si velmi slušně vydělávat i prodejem služeb. Jako fotograf můžete mít příjem 50 000 Kč i vyšší, pokud dokážete skloubit fotografování a marketingem a obchodem.”

Řeč ale byla o “pořádných penězích”. Hovoříme o službách typu: fotograf, kameraman, vizážista, kadeřník či třeba truhlář nebo instalatér. Jsou určité služby, třeba služby právníka, kde se občas točí trochu větší peníze 🙂 

Většina lidí si přeje krásný dům, cestovat, mít dost peněz na studium dětí, luxusní auto a kdo ví co ještě. S příjmem 19 892 Kč, což je průměrný plat fotografa, na to ale budete spořit desítky let a ještě musíte mít slušně vydělávajícího partnera.

V čem je problém?

Faktory, které omezují příjmy fotografů a dalších poskytovatelů služeb

Problém je v čase. Jakmile poskytujete služby, jste omezeni svým časem. Každý z nás má 24 hodin denně. Čas nejde půjčit, nejde naspořit. Lze jen promrhat, ale o tom dnešní článek není 🙂

Jednoduše řečeno, nedokážete nafotit více, než určité množství zakázek. Každý má to množství trochu jiné, protože někdo je aktivnější jak jiný a někdo je naopak preciznější a dává si se vším více práce jak jiný.

Teoreticky by to nevadilo, pokud by mohla neomezeně růst cena Vaší služby. Ale i zde narazíte na určité limity. Ty nejsou tak striktní, jako je čas, ale ať se nám to líbí nebo ne, také existují. 

Nafotit svatbu za 10 000 Kč je dnes běžná záležitost a při troše marketingových znalostí by pro fotografa nemělo být zas tak těžké mít plnou sezónu. 

Fotit svatbu za 20 000 Kč, to už vyžaduje slušné zkušenosti, obchodní i marketingové znalosti. Ale v ČR a SR jsou stále desítky fotografů, kteří začínají na podobných cenách. 

Jsou i jednotky fotografů, kteří začínají na 30 000 Kč. Občas se najde v našich geografických končinách i svatba, která zaplatí za fotografa 50 000 Kč.

Vidíte také ten silně klesající trend?

A to nemluvím o tom, že každý je schopen se prodat jen za takovou cenu, které doopravdy věří. A málo fotografů věří tomu, že jejich dílo má hodnotu 50 000 Kč. Sami by totiž za něj takovou částku nedali, pokud by ho někdo nabízel jim.

Ať děláme cokoliv, v důsledku omezení času a tržní ceny si sáhneme dříve či později na nějaký virtuální strop, který má samozřejmě každý trochu jinde.

Jaké jsou alternativy? Lze v oboru fotografie vydělat i více peněz?

Řešením je zaměstnat více fotografů. Tím totiž obelstíte časové omezení. Teorie je správná. Pokud zaměstnáte fotografa, který nafotí zakázky za 30 000 Kč a bude mu stačit 25 000 Kč, vydělali jste 5 000 Kč. Každý měsíc. 

A když zaměstnáte takových fotografů 10 nebo třeba 20, je výše vašeho výdělku téměř neomezená. Snad jen Vaší schopností sehnat dostatečně zakázek.

Tudy cesta vede, ale je vysoce riziková. Kvalita jde často dolů, fotografové často odchází a musíte hledat nové, sehnat tak velké množství zakázek už vyžaduje určité dovednosti a opět čas atd. 

A hlavně, místo toho, abyste dělali, co máte rádi, tedy fotili, se z Vás stávají regulérní manažeři. Řešíte mezilidské vztahy, hledáte zakázky a ležíte v papírech.

Když se nad tím zamyslíte, už asi chápete, proč poskytováním služeb je velmi těžké vydělat “pořádné peníze”.

Nákup a prodej v porovnání s poskytováním služeb

Nákup a prodej má oproti službám jednu obrovskou výhodu. Nejste limitováni časem. To, zda prodáte 5 fotografických alb nebo 100 fotografických alb spíš záleží na Vašich obchodnických dovednostech, než na čase. 

Můžete sedět s nevěstou které prodáte za půl hodiny Vašeho času 5 alb, když budete velmi šikovní. Koupí je nejen pro sebe, ale i pro rodiče a babičky. 

Nebo můžete sedět s majitelem velké firmy, která slaví 100 let od vzniku a ráda by svým klientům dala fotografická alba s fotografiemi mapujícími bohatou historii této firmy. A za stejnou dobu mu prodáte 100 alb, když jste šikovní. Máte za stejnou dobu 20x větší zisk.

Pravděpodobně i to je důvod, proč se tolik rozjel trh s fotografickými knihami. Ano, chápete správně, je to totiž také určitá forma nákupu a prodeje.

Jak jsem přešel od poskytování služeb k nákupu a prodeji

K nákupu a prodeji jsem “přičichl” poprvé, když jsem začal pořádat fotografické kurzy. Je to ve své podstatě propojení služby a nákupu a prodeje. Proč? Máte sice limit časový (zvládnete jen určité množství kurzů), ale školit můžete 5 lidí stejně dobře jako 100 lidí nebo třeba i 1000 lidí. 

Představte si, jak by se fotografům rozšířil finanční obzor, pokud by mohli fotit 100 těhotných maminek najednou 🙂

Přes školení, která stále vyžadovala hodně mého času, jsem přešel k prodeji.

Dnešní online svět posunul nákup a prodej ještě zcela jinam. Můžete prodávat virtuální produkty. 

Fotografie na fotobankách, videa na videobankách, knihy v podobě e-booků či online kurzy, jako třeba já kurz Photoshopu nebo Zoneru

Nepotřebujete žádný sklad, žádné zaměstnance a nejste omezeni ani časem, ani počtem zákazníků, kteří Váš produkt zakoupí.

Vím, nákup a prodej je jen nákup a prodej, zatímco fotografování je fotografování

Ano, už to není fotografování samotné. Je to jen nákup prodej ve světě fotografie. Cílem tohoto článku však bylo jen porovnání finančního potenciálu služeb a nákupu, prodeje 🙂 Až budete mít chuť podnikat, třeba Vám to pomůže se rozhodnout, v čem.

I když nakupuji a prodávám, v mém případě resp. jen prodávám, protože předmět prodeje jsem sám vyrobil, stále občas fotografuji a poměrně často školím. Avšak už ne kvůli penězům. Ty my zajišťuje nákup a prodej. Ale kvůli tomu, že to prostě mám rád. Stejně jako Vy 🙂

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Petr napsal:

    Pokud člověk dokáže pomocí prodeje získat tzv. časovou páku, tj. dobrou službou nebo produktem získá velké množství zákazníků a klientů, kteří nakupují tak, že se to již nedá ovlivnit, „uvolní se mu ruce“ a může pak využít svého času pro vývoj ještě lepších služeb nebo produktů a také pro samotný život.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.