o focení, jednoduše

Jaký fotograf, takový zákazník

Jak fotit za peníze

Chtěli byste vědět, jaké budete fotit lidi? Budou mít hodně peněz či málo? Vystačí si s málem či půjde o náročné klienty?

O tom, jaké zákazníky budeme mít v budoucnu, rozhodujeme již nyní. Záleží nejen na naší nabídce, ceně a stylu, ale i na tom, jak s klienty jednáme.

Jak fotit za peníze

Jak rozhoduje ve fotografování cena?

Pokud budou Vaše fotografické služby ty nejlevnější ve městě, budou k Vám s největší pravděpodobností chodit lidé, kteří chtějí na fotografovi ušetřit. Buď pro ně nejsou fotky důležité a objednají si fotografa, protože to tak přeci dělají všichni, nebo nemají moc financí a nemohou si dražšího zkrátka a jednoduše dovolit.

Pokud budete ve srovnání s ostatními fotografy naopak drazí, přitáhnete movité klienty. Avšak pozor! Být drahý nestačí. Musíte mít samozřejmě adekvátní kvalitu. A být o ní opravdu přesvědčení. Proč?

Pokud své ceně neuvěříte Vy sami, těžko o ní přesvědčíte jakéhokoliv klienta.

Víte, kdy se Vám budou bezvadně prodávat Vaše služby? Jen tehdy, pokud budete opravdu vnitřně přesvědčeni o tom, že jsou laciné. Když budete i na podvědomé úrovni věřit tomu, že klient dostane mnohem více, než kolik zaplatí.

Pak to půjde samo. Pak budete lépe argumentovat, pak budete mnohem přesvědčivější.

K ceně mám ještě jeden důležitý poznatek. Zákazníci se nechovají racionálně.

Racionální chování by totiž znamenalo, že si vyberou buď nejlevnějšího fotografa, nebo nejlepšího. Zákazníci se chovají iracionálně. Často vídáme, že si vyberou dražšího, za to horšího fotografa s méně zkušenostmi (člověk by spíše očekával výběr levnějšího a lepšího).

To jen ukazuje na to, že rozhodovací procesy jsou velmi náročné a vstupují do nich nejrůznější emoční kritéria.

Jak rozhoduje o zákaznících fotografa jeho styl?

Viděli jste někdy kýčovité ozdobné rámečky na luxusních fotografiích? Pravděpodobně ne. Ve většině případů bývají na fotografiích nižší kvality. Špičková fotka totiž nemá potřebu upoutávat pozornost diváka jakýmkoliv rámečkem (občas se najde výjimka v podobě jednoduché pasparty, která krásu fotografie ještě umocní).

Stejně tak úpravy, kdy část fotografie je barevná a zbytek černobílý (i zde samozřejmě existují výjimky potvrzující pravidlo), jsou zpravidla vidět na méně kvalitních fotografiích.

Pokud je někdo připraven platit za fotografie hodně peněz, očekává od nich luxusní kvalitu. Očekává od nich emoce, radost, atmosféru … Očekává od nich rozhodně více, než přehlídku možností grafických editorů.

Co tím myslím konkrétně? Fotografie s ozdobnými rámečky a fotografie typu černobílá-barevná přitahují méně movitou klientelu.

Jak fotografovo jednání ovlivní to, jaké bude mít klienty?

Pro názorný příklad nemusíme chodit daleko. Představte si průměrnou pokladní v hypermarketu. Jak vystupuje, jaký má přístup k práci, jak moc je či není nadšená, jak s Vámi komunikuje … Myslím, že při nákupu potravin v hodnotě pár set korun to většina z nás toleruje. Koupili bychom si ale od takové pokladní mercedes?

Nejspíš bychom šli jinam. Její řeč těla a vystupování by nás prostě odradily.

A přesně to tím mám na mysli.

Je těžké být zvyklý na plat 150 Kč/hod a klienta přesvědčovat, že má cena je 2000 Kč/hod. Má řeč těla, má volba slov, mé celkové vystupování mne prostě prozradí. Lidé, kteří vydělávají hodně peněz, mají zpravidla hodně zkušeností v obchodních jednáních a umí rozpoznat sebemenší detail, který nehraje.

Nejsme zcela přesvědčeni o hodnotě svého produktu? Pak to na nás moudrý člověk pozná. Podle našeho dechu, podle naší lehké nervozity, podle klopení očí …

Je tedy velmi pravděpodobné, že svým jednáním a vystupováním budeme přitahovat klienty v přibližně stejné finanční situaci. Inu, ne nadarmo se říká: Vrána k vráně sedá.

Je ještě něco, co rozhoduje o klientech fotografa?

Zaručeně. Rozhoduje třeba i taková maličkost, jako je vstřícnost.

Máme náročného klienta? Klienta, který si po zpracování zakázky ještě usmyslí, že by chtěl upravit ještě toto a tamto, že by chtěl více fotografií, že by chtěl ještě nějaké fotky převést do sépie atp.? A vyjdeme mu vstříc?

Pak bude asi tento náročný klient spokojený, že? A bude nás doporučovat svým známým.

A co myslíte. Jaká je pravděpodobnost, že jeho známí budou podobně, či ještě více nároční?

Důležité upozornění nejen pro fotografy na závěr

Tento článek neberme jako polemiku o tom, zda je dobré se zaměřit na bohatší klientelu, či spíše fungovat jako diskont. Každé má své pro i proti a jsou rozhodně možné obě cesty. Paleta zákazníků je velmi pestrá a každý zákazník má od fotografií jiná očekávání.

Berme jej spíš jen jako zamyšlení, že k sobě celkem přirozeně přitahujeme lidi, kteří nám jsou podobní. A ve své podstatě je to tak i nejlepší. Budeme si s nimi totiž nejvíce rozumět.

Pokud nejsme spokojeni se svou klientelou a chceme nějakou změnu, bude tedy nejlepší začít u sebe.

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Honza napsal:

    Pepo, dobré a platí to ,já už to při prodeji aut i dříve elektroniky dělám dlouho

  2. Václav napsal:

    Tento skvělý článek se hodí de facto na každého obchodníka ( pokud si za foto dosadíme jiný produkt. Moc pěkné … 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.