o focení, jednoduše

Jakou má fotograf zvolit správně doménu?

Přechod z domény na doménu bývá poměrně náročný. Doména je totiž neodmyslitelnou součástí naší značky.

Časem bude na internetu spousta odkazů směřujících na náš web. Může jít jak o vyhledávače, tak o diskuze, kde si nás budou lidé jako fotografa doporučovat, sociální sítě, blogy, spřátelené weby …

Změnou domény tedy ztrácíme všechny tyto pro nás zajímavé odkazy. Navíc spokojení zákazníci, kteří se po dvou letech rozhodnou, že od nás chtějí opět fotky, nás už nemusí na nové doméně najít.

Vyplatí se tedy pořádně přemýšlet, než doménu koupíme a zprovozníme.

Jakou doménu pro fotografa nedoporučuji

Doménu 3. řádu

Doména 3. řádu má podobný tvar: www.fotografpepa.cosi.cz

Doména 2. řádu je pak www.fotografpepa.cz

Doména 2. řádu vypadá mnohem věrohodněji a profesionálněji.

Domény 3. řádu jsou sice zdarma. Nicméně pořizovací náklady za doménu 2. řádu jsou tak malé (cca 170 Kč na rok za doménu a cca 300 Kč na rok za hosting), že kdo to myslí s fotografováním aspoň trochu vážně, si na ně určitě dokáže najít finanční prostředky.

A jak chcete působit na lidi? Jako profesionální fotograf nebo jako někdo, kdo to s focením nemyslí vážně?

Název firmy

Obecně nedoporučuji při poskytování fotografických služeb podnikat jako firma. Sám jsem tak začínal (jako Progress studio) a byl to ohromný krok vedle. Lidé chtějí Vás jako člověka, jako osvědčeného fotografa, nikoliv nějakou firmu.

Doména s lokalitou

Oblíbené jsou domény jako např. www.fotografliberec.cz Jenže tím se předem odsuzujeme na působení jen v Liberci a blízkém okolí. Pro člověka z Plzně už tato doména nebude moc sexy. Natož pokud by byl třeba z Bratislavy.

Neříkám tím, že je snad v Liberci málo lidí na to, aby měl fotograf s výše uvedenu doménou plný ateliér. Říkám tím jen to, že ty nejlepší zakázky, které můžeme získat, zpravidla nejsou v našem kraji. A také to, že když budeme mít dobré jméno, tak budou do našeho ateliéru jezdit lidi i přes půl republiky. Ale o tom níže. Dobré jméno totiž není Fotograf Liberec.

Dříve braly vyhledávače v potaz i název domény a pokud někdo zadal do google nebo seznamu „Fotograf Liberec“, pak by majitel výše zmíněné domény byl pravděpodobně na předních pozicích. Dnes jsou však vyhledávací algoritmy mnohem sofistikovanější a doména již téměř nehraje roli. Z pohledu SEO to tedy ztrácí význam.

Mějme především .cz či .sk doménu

Opakem lokálního problému jsou myšlenky na působení v zahraničí. Hodně fotografů volí domény .com, .info nebo .eu Přeci budou fotit i v zahraničí a tam mají tyto domény větší váhu, než .cz

Ano, mají. Nejprve ale dobijme český či slovenský trh a až pak uvažujme o Evropě. Mít zakoupené domény .com, .info či .eu není nic špatného. Aspoň nám je nikdo „nevyfoukne“.

Když ale máme myšlenky na focení po celé Evropě, neměl by být pro nás problém zainvestovat i do .cz resp .sk domény. Tyto domény jsou totiž pro většinu Čechů a Slováků mnohem důvěryhodnější.

A jaká je ta nejlepší doména pro fotografa?

Vaše jméno a příjmení (např. www.josefcvrcek.cz). Musíte mít tedy trochu štěstí. Pokud se jmenujete Jan Novák, bude už doména nejspíš obsazená. Pak už bude záležet na Vaší fantazii. Můžete zkusit jnovak nebo třeba jan-novak atp.

Proč Vaše jméno?

Je to ta nejcennější značka.

Vaše jméno jde totiž stále s Vámi. I když skončíte s podnikáním v oblasti fotografie a začnete podnikat třeba s dovážením vín, jméno a tedy i doménu máte stále stejnou. Představte si jen, že byste najednou místo focení chtěli točit videa. Doména fotonovak.cz by již nebyla to pravé ořechové. Natož při dovážení vín 🙂

Znáte pana Saudka, Petra Nagyho či Roberta Vana? Ano, mluvím o známých fotografech. Mají domény fotografbrno.cz a nebo svá jména?

V oboru fotografie zákazníci prahnou po konkrétním fotografovi, který má špičkové fotky a který fotil svatbu kamarádce. Po konkrétním fotografovi, o kterém lidé dobře mluví v diskuzích. Chtějí toho jednoho jediného fotografa. Chtějí Vás. Chtějí Vaši značku. Vaše jméno.

I malíři už po staletí vystupují pod svým jménem (pravda, někteří pod pseudonymem – možná už byla obsazená doména 🙂 ). Není na čase se poučit?

Josef Cvrček
Pomáhám desítkám tisíc lidí mít větší radost ze života.
Komentáře
  1. Zip napsal:

    Pěkný článek, souhlas. I když myslím, že jméno-značka platí ne u firem obecně (třeba už dovoz vín je otázka), ale jen u věcí, kde je jasný silný individuální dopad, takže převážně v kreativní oblasti.
    Pokud někdo udělá úkrok stranou a začne podnikat v něčem jiném, kolikrát se vyplatí spíš ta firma i když je člověk sám. Např: budu IT konzultant. Udělám do doménu na jméno, ale budu šikovný, bude o mě zájem. Zjistím, že se mi vyplatí najít další šikovné konzultanty, protože sám prostě vše nestihnu. A ohazovat rovnou zákazníky, aby šli ke konkurenci? Snad ne… A když najmu Jana Vopičku a Frantu Vopajšlíka, budou oni, jako moji zamšstnanci, podnikat pod mým jménem? Nebo pod svým a nikdo nepozná, že je to moje firma a moje know-how? Tady bych volil firmu hned od začátku, i jako one-man show.

    Další věc – orientujete se na fotografy-profesionály (myšleno: fotograf, který se fotografováním živí nebo si významně přivydělává). To je v naprostém pořádku, to je váš byznys, děláte to logicky. Ale fotograf amatér (= nevydělává si) si udělá doménu jako fotograf, protože je to koníček. Ten nepotřebuje řešit, odkud dostane zakázky nebo jestli nezačne prodávat vína. (Samozřejmě, může začít prodávat vína, ale proč to spojovat se současným koníčkem?) Prostě chce fotostránky a když ho to za léta přestane bavit, klidně je může zrušit. Přiznám se, že se mi nelíbí domény typu jardaphoto.cz, vopicka-photography.cz apod. Nevím proč, ale nelíbí. Takže jak dát najevo, že jsem fotograf a přitom násilně nemontovat slovo photo, photography, photographer ke jménu? Od toho je tu doména *.photo nebo *.photography. Výhoda pro lidi s obyčejnějším jménem je, že bude ještě poměrně volná. A ještě jedna věc – blbá doména sice není ideální, ale i tam lze přechod udělat relativně elegantně. Na staré doméně se nastaví automatické přesměrování na novou doménu (případně třeba s 5 sec. pauzou, aby se zobrazila informace „Nyní mě najdete na doméně ….“). Vyžaduje to nějaký časový souběh, ideálně několik let, tedy pár let placení obou domén, ale myslím, že tohle zajistí poměrně hladký a plynulý přechod.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.